AutomotiveLifestyle

Wie geeft meer geld uit aan een auto: de jonge man of oudere vrouw?

Danny Bijl1828 views

Mannen geven meer uit aan een nieuwe auto dan vrouwen volgens een onderzoek van UnitedConsumers. Had je dit al verwacht? Waarschijnlijk wel. Maar wist je ook al dat de 60-plusser degene is die het meeste geld uitgeeft aan een auto? Hier vallen dus ook vrouwen van 60 plus onder. Ouder worden; in veel dingen ga je er niet op vooruit, maar je auto in ieder geval wel.

Mannen geven bijna 30% meer uit aan een nieuwe auto

Mannen geven gemiddeld €23.080 uit aan een nieuwe auto en vrouwen €17.906. Dit houdt in dat de man gemiddeld €5.100 meer uitgeeft dan een vrouw. Dat is een flink verschil. Komt dit omdat mannen gevoeliger zijn voor mooie auto’s en vrouwen het geld liever aan iets anders besteden?

Waarschijnlijk kopen vrouwen bewuster en vinden zij de grootte en luxe details minder belangrijk. Of denken mannen sneller dat die paar duizend euro meer of minder dan ook niet meer uitmaakt bij de aanschaf van een auto? Daar zit natuurlijk wat in. Als je toch al veel geld uitgeeft, waarom dan geen airconditioning, boardcomputer en leren bekleding.

De 60-plusser heeft de duurste auto

Wanneer we net ons rijbewijs hebben, dromen we er allemaal van; een mooie bolide in luxe uitvoering. Helaas kan de bankrekening deze droomauto op dat moment vaak niet aan. Daar moeten we dan nog zo’n veertig jaar op wachten. Het zijn namelijk de 60-plussers die het meeste geld uitgeven aan een auto. Met een gemiddelde aanschafwaarde van €23.680 winnen zij het van de leeftijdscategorie 40-60 jaar (€22.158) en de leeftijdscategorie 20-40 jaar (€19.500).

Een Jaguar bestuurder is gemiddeld 52 jaar

Aan de gemiddelde leeftijd van bestuurders kunnen we zien dat men luxere auto’s aan gaat schaffen, wanneer de leeftijd stijgt. Zo is de gemiddelde bestuurder van een Volkswagen 42 jaar oud, de bestuurder van een Renault 46 jaar en die van een Jaguar 52 jaar. Ook een Jeep wordt door bestuurders van gemiddeld 52 jaar gereden. Dit kunnen dus mannen én vrouwen zijn. Blijkbaar geven 50 en 60-plussers meer geld uit aan auto’s en vinden ze niet alleen de luxe details, maar ook het type auto belangrijk. Deze doelgroep heeft vaak (bijna) geen hypotheek en thuiswonende kinderen meer, heeft carrière gemaakt en denkt dat het nu dan de tijd is om dat welverdiende geld uit te geven!

Deze informatie is beschikbaar gesteld door consumentencollectief UnitedConsumers

Leave a Response