Gadgets

Horizon Zero Dawn: topgame van Nederlandse makelij

David1046 views

Het is inmiddels twee maanden geleden dat één van de grootste Nederlandse games ooit uitkwam: Horizon Zero Dawn, exclusief voor de PlayStation 4. Nu, na twee maanden, kunnen we de eerste balans gaan opmaken. Uit de eerste demo’s leek het al om een topgame te gaan, maar ook uit de ervaringen van de spelers zelf en de verkoopcijfers lijkt de game een daverend succes te zijn.

Binnen twee weken had de game al 2,6 miljoen games verkocht. Daarmee was het direct wereldwijd één van de beste verkopende games. De cijfers van april hebben we niet, maar afgaande op de hype rond het spel en de positieve reacties zal dat zeker niet tegengevallen zijn.

Mannennieuws.nl neemt een kijkje in de keuken bij Horizon Zero Dawn.

Nederlandse game van internationale allure

De grootste games van dit moment heb een budget van tientallen, zo niet honderden miljoenen euro’s. Niet voor niets is de gameindustrie tegenwoordig groter dan de filmindustrie. De meeste games worden dan ook geproduceerd in Noord-Amerika of het Verenigd Koninkrijk, waar het meeste geld is en de meeste talenten werken die kunnen werken aan de game.

Af en toe komt er een goede game van buiten, zoals het geval is met Horizon Zero Dawn. Horizon Zero Dawn is een open-wereld game in een post-apocalyptische wereld, waarbij de hoofdpersoon onder meer moet vechten tegen machines. De game is ontwikkeld doe Guerilla Games, gevestigd in Amsterdam en sinds enkele jaren onderdeel van Sony. Het team is grotendeels Nederlands, maar het bereik en de kwaliteit van de studio kan mee met de wereldtop.

Succes van Killzone en Horizon Zero Dawn

Guerilla Games wist voor Horizon Zero Dawn al wereldwijde bekendheid te vergaren dankzij het succes van de Killzone-serie, een first-person shooter die sinds de eerste game in 2004 al vier delen heeft exclusief voor PlayStation. Met de Killzone serie wist Guerilla Games veelal positieve reacties te krijgen van de critici, terwijl ook het aantal verkopen van de games bepaald niet laag was.

Mede dankzij deze successen was de gamestudio in staat om Horizon Zero Dawn te ontwikkelen, een game in een ander genre dat qua graphics een flinke stap vooruit zou zijn op de Killzone-serie.

Horizon Zero Dawn als wereldwijde topper

Met inmiddels miljoen verkopen en ontzettend goede beoordeling is Horizon Zero Dawn nu al één van de toppers van 2017 in de gameindustrie. Van de grootste gamebladen en -sites kreeg de game een 9 of hoger, wat maar voor een select groepje games is weggelegd. Critici roemen de dynamische gameplay in combinatie met de schitterende graphics.

Dat is inderdaad een combinatie die weinig voorkomt. Het komt veel voor dat producenten zich te veel focussen op één van de twee, waardoor de gameplay of juist de graphics enigszins achterbljiven. Niet bij Horizon Zero Dawn dus, erg knap voor een debuutgame in dit genre.

Herman Hulst – brein achter Guerilla Games

Het brein achter gamestudio Guerilla Games is Herman Hulst, de managing director. We bespraken Hulst al eerder in onze lijst van veelbelovende Nederlandse ondernemers. Samen met regisseur Matthijs de Jonge en componist Joris de Man had hij een cruciale rol in het succes van Horizon Zero Dawn.

Na het succes van Horizon Zero Dawn, dat jarenlang ontwikkeld werd, is het de vraag wat de volgende game van de studio gaat worden. Gaan ze door in deze lijn, of zetten ze toch een stapje ‘terug’ naar de gevestigde Killzone-serie?

Bekijk ook de trailer van Horizon Zero Dawn hieronder.

 

Hoofdfoto: Pe3k / Shutterstock.com
Screenshot game: Playstation/Guerilla Games

Leave a Response