Nieuws

10 tips voor de perfecte nachtrust

Redactie MannenNieuws703 views
tips voor de perfecte nachtrust

‘Slaap is een periode van inactiviteit en afwezigheid van wakend bewustzijn, waarbij het lichaam tot rust komt.’
De wereld om ons heen is gedurende de periode van slaap voor ons verdwenen en we bevinden ons in een toestand die niet meer voor een groot deel bepaald wordt door prikkels van buitenaf, maar slechts door datgene wat zich in onze hersenen plaatsvindt.

Slaap noemen we ook wel nachtrust en we hebben er heel wat voor over om deze dagelijks terugkerende periode zo ongestoord mogelijk door te komen, maar dat is nog niet eens zo gemakkelijk.

Om een goede nachtrust te hebben zijn er drie categorieën van zaken waarmee je rekening moet houden. Je kunt ze zien als tips, die je verder zelf moet invullen met de voor jou ideale combinatie, de samenstelling die voor jou het beste werkt.

De eerste omvat dingen die te maken hebben met je algemene levenspatroon, de tweede groep omvat omstandigheden die je zelf kunt scheppen. Tenslotte is er nog een derde groep en dat zijn extra hulpmiddelen je in slaap te krijgen.

Levenspatroon

  • We bezitten een biologische klok, een slaap / waakritme, een cyclus afgestemd op daglicht. Het is van groot belang dat een mens zich aan dit natuurlijke ritme houdt.
  • Het dagelijkse leven is een afwisseling van spanning en ontspanning. Terwijl de dag ons meestal overspoelt met de nodige spanningen in werk, gezin en dergelijke is het noodzakelijk die spanning ’s avonds te laten afnemen, zodat je volledig ontspannen naar bed kunt gaan
  • Voeding is noodzakelijk, dat spreekt vanzelf, en de keuze van voeding is van grote invloed op de kwaliteit van je nachtrust. Een vette snack of een bak koffie vlak voor het slapen gaan zal zeker niet bevorderlijk werken.
  • Ook voldoende beweging en een goede conditie heeft een positieve invloed. Je hartslag zal in rust lager zijn, je spijsvertering is actiever en je lichaamstemperatuur zal lager zijn dan iemand met een slechte conditie. Dit soort zaken vormen een goede basis voor een rustgevende slaap.

Omstandigheden

Slapen doe je normaal gesproken in een slaapkamer en dan zijn er een aantal dingen waarmee je rekening moet houden om niet alleen te zorgen dat je snel in slaap valt, maar dat die nachtrust ook ongestoord plaatsvindt. We maken hierin het volgende onderscheid:

  • Slaapomgeving: dit zijn allerlei factoren die op een of andere manier van invloed kunnen zijn op je nachtrust. Voorbeelden hiervan zijn schone, frisse lucht door goede ventilatie, afwezigheid van licht, ideale slaaptemperatuur (tussen 15 en 18 graden), afwezigheid van elektronica en geluid. En zelfs de kleur van muren kan van invloed zijn.
  • Slaapsysteem: dit is de kwaliteit van je bed (stevigheid, lattenbodem, matrassen) en je beddengoed (dekbed, kussen). Dit alles bepaalt de mate van slaapcomfort en hoe hoger dat is, hoe beter je slaapt.

Hulpmiddelen

Op dit gebied kunnen we in principe een onderscheid maken tussen inwendige en uitwendige hulpmiddelen:

  • Inwendig: van groot belang is natuurlijk stimulerende middelen te vermijden, vooral in de avonduren, maar er zijn ook een aantal voedingsstoffen die een goede nachtrust kunnen bevorderen, zoals:
    o Het natuurlijk slaaphormoon melatonine aanvullen via preparaten
    o Kruiden als kamille, lavendel, valeriaan, kava kava, vrouwenkruid, passiebloem en hop
  • Uitwendig: de bekendste hiervan is wel de warme douche of bad, maar bijvoorbeeld ook rustgevende muziek
  • Als laatste zijn er nog allerlei methoden die je kunnen helpen een goede nachtrust te verkrijgen:
    o Ademhalingsoefeningen
    o Meditatie
    o Kleurtherapie

We beseffen dat deze opsomming niet erg specifiek is, het zijn zaken die ieder op een eigen persoonlijke manier moet invullen voor het uiteindelijk gewenste resultaat: de perfecte nachtrust!

Leave a Response