AutomotiveLifestyle

Je auto als visitekaartje: de do’s en don’ts

Redactie MannenNieuws1 comment19120 views
Alfa Romeo Giulia

Iedere ondernemer weet hoe belangrijk het is om jezelf goed te presenteren. Alles moet kloppen, ook de auto waarin je rijdt. Je zakelijke auto kan immers het verschil maken tussen een nieuwe order en een forse deuk in je reputatie. Op zoek naar een nieuwe (lease)auto voor de zaak? Houd dan rekening met deze do’s en don’ts.





Do: kies een auto die bij je past
Een auto is veel meer dan een vervoersmiddel. Het is ook een accessoire die jouw persoonlijke merk versterkt of er juist afbreuk aan doet. Als ondernemer ben jij bovendien dé vertegenwoordiger van je bedrijf. Het is dus essentieel om een auto te kiezen die bij jou én bij de zaak past.

Je neemt dus bijvoorbeeld geen vervuilende dieselbak als je zonnepanelen verkoopt. Of een zwaar verouderd model wanneer innovatieve technologie je core business is. Verkoop je luxeproducten? Dan kun je natuurlijk niet aan komen tuffen in een klein, oncomfortabel en goedkoop tweedehandsje.

Minstens zo belangrijk is dat je auto aansluit bij je persoonlijkheid. Is passie één van je sterke eigenschappen? Kies dan ook een merk dat passie uitstraalt, zoals Alfa Romeo. Bij het Italiaanse automerk zit passie in het DNA en dat zie je terug in modellen als de Alfa Romeo Giulia. Zo’n auto versterkt je imago van gepassioneerde ondernemer.

Don’t: veel te dure patserbak
Het kan verleidelijk zijn om van je zuurverdiende winst een dure auto te kopen. Je hebt er toch hard voor gewerkt? Maar het rijden in een veel te dure auto kan ook negatieve gevolgen hebben. Zo wek je tegenover klanten, leveranciers en werknemers de indruk dat je zwemt in het geld.

Bovendien zit het leven van een ondernemer vol onzekerheden. Dat het je nu voor de wind gaat, biedt geen enkele garantie voor de toekomst. Gelukkig kun je rekening houden met je budget én tegelijkertijd in een representatieve auto rijden. Kijk maar naar de Alfa Romeo Giulia. Deze kan al vanaf 499 euro per maand worden geleased. Zo blijft er genoeg geld over die je bijvoorbeeld in leadgeneratie of het verhogen van de productiecapaciteit kunt steken.

Do: technologische snufjes en luxe
Bovenstaande betekent uiteraard niet dat je auto soberheid moet uitstralen. Je mag als ondernemer best op subtiele wijze overbrengen dat je je zaakjes goed voor elkaar hebt. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een luxe auto die is uitgerust met de nieuwste technologische snufjes.

Denk aan een display met ingebouwd navigatiesysteem, parkeersensoren aan de voor- en achterkant, verwarmde elektrische spiegels en een automatisch dimmende binnenspiegel. Allemaal dingen die het rijcomfort en -plezier bevorderen. Een beetje extra luxe kan ook geen kwaad.

Niet elke auto is standaard voorzien van deze uitrusting. Maar je hoeft ook niet te kiezen voor het basismodel. Waarom ga je niet voor een businessuitvoering? Zo is de Alfa Romeo Giulia verkrijgbaar in twee businessuitvoeringen. Hierdoor heb je een auto die zowel persoonlijk bij je past als waar je goed mee voor de dag kunt komen bij zakelijke afspraken.

Don’t: onveilige auto
Als je een zakelijke relatie een lift geeft of met een collega gaat carpoolen, wil je dat diegene zich gedurende de hele rit op zijn gemak voelt in je auto. Ook jijzelf moet ontspannen achter het stuur kunnen zitten, wetende dat je veiligheid gewaarborgd is. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Alle auto’s moeten uiteraard aan strenge veiligheidsvoorschriften voldoen, maar dat betekent niet dat ze allemaal even veilig zijn. Het is verstandig om uit te zoeken hoe goed een model scoort op het gebied van veiligheid. Raadpleeg daarvoor onafhankelijke testinstanties, zoals Euro NCAP.

Om bij het voorbeeld van de Alfa Romeo Giulia te blijven: dit model behaalde bij Euro NCAP de maximale score van vijf sterren. Op het testonderdeel bescherming volwassen inzittenden werd zelfs de hoogste score ooit genoteerd: 98 procent. Daar kun je (letterlijk) mee thuiskomen!

Do: maak de keuze met je hart
Dit artikel bevat tot nu toe vooral rationele argumenten. Logisch, want je zakelijke auto moet simpelweg aan deze eisen voldoen. Hier valt ook niet over te onderhandelen: het is een kwestie van gezond verstand. Een goede ondernemer weet echter ook dat je soms naar je gevoel moet luisteren.

Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat jij je goed voelt in je auto. Je bent bijvoorbeeld weg van het design, de rijprestaties of het geluid van de ronkende motor. Of misschien wilde je al van jongs af aan een bepaald automerk hebben. Dit zijn misschien emotionele argumenten, maar dat maakt ze niet minder overtuigend.

Het uitzoeken van een nieuwe auto is ook helemaal geen kille rekensom of een rationele vergelijking van voor- en nadelen. Autorijden is emotie! Dus gebruik je hersenen om een selectie te maken, maar hak de knoop door met je hart.

1 Comment

Leave a Response