Sport

De beste cardio apparatuur voor mannen

Redactie MannenNieuws1468 views
Crosstrainer

Voor mannen is cardio training is goed voor het hele lichaam. Je traint je hart en je longen en je kunt er gewicht mee verliezen. Maar wat is de beste manier om cardiotraining te doen? Vaak wordt gezegd dat hardlopen en spinning de beste resultaten geven. Maar er zijn meer en betere mogelijkheden om je lichaam aan het werk te zetten en cardiotraining te doen.

Voldoende bewegen

Omdat veel mannen lange dagen achter een bureau zitten en alleen overeind komen om naar de koffiemachine te lopen, is regelmatig bewegen alleen maar belangrijker geworden. We zoeken dus naar manieren om gemakkelijk, maar ook effectief aan onze conditie te kunnen werken.

Hardlopen is effectief, dat is wel bewezen. Maar het is een sport die knieën, enkels en heupen zwaar belast. Niet iedereen kan daarom regelmatig hardlopen. Op welke manier kun je dan je lichaam fit en gezond krijgen? De roeitrainer en crosstrainer zijn de beste manieren om aan cardiotraining te doen. Als je voor thuis de beste roeitrainer wilt kopen, dan is het slim om online de verschillende modellen te vergelijken. Er zit namelijk veel verschil in.

Wat is cardiotraining?

Wat is nu eigenlijk cardiotraining? Tijdens een cardiotraining zorg je ervoor dat je hart sneller gaat kloppen. Het helpt dus bij het fit krijgen en sterker maken van je hart (en tegelijkertijd) je longen. Cardiotraining helpt verder ook om gewicht te verliezen, het verkleint de kans op hart- en vaatziekten en verlaagt het niveau van stresshormonen.

Roei- en crosstrainers

Van alle fitnessapparaten bieden de roeitrainer en de crosstrainer de beste full body workout. Op beide fitnessapparaten gebruik je vrijwel alle spieren (wel 80%) van je lichaam en dat is natuurlijk mooi meegenomen in ons zittende bestaan. Ze bieden daarnaast ook nog eens een mooie combinatie van kracht- en cardio training. Het voordeel daarvan, is dat je zorgt voor spiertoename en meer kracht in je spieren. Na een training is je lichaam bezig met spierherstel en dat kost energie, wat zorgt voor meer vetverbranding.

Het prettige van de roei- en de crosstrainer is, dat ze je gewrichten niet belasten. Er komen geen schokken en klappen aan te pas. Mensen met gevoelige voeten, enkels en knieën, kunnen dus probleemloos trainen op zowel de cross- als de roeitrainer. Ook voor oudere mensen zijn deze apparaten ideaal. Ze zijn makkelijk in gebruik en toch doe je er een geweldige workout op.

Roeimachines

Tijdens het roeien boots je het roeien op het water na. Je trekt aan een hendel alsof je aan de peddels trekt, rolt naar achteren op het stoeltje en beweegt daarna weer naar voren. Je zet kracht met je benen, houd je buikspieren aangespannen en trekt met je armen en schouders. Je been-, arm-, buik- en rugspieren worden allemaal gebruikt.

Je merkt dat je met roeien je hartslag flink kunt verhogen door de weerstand zwaarder te zetten. Dit kan lucht-, magnetische, inductie- of waterweerstand zijn. De wat duurdere roeimachines beschikken over een trainingscomputer, waar meerdere soorten trainingen op te vinden zijn. Cardiotraining is dus ook een mogelijkheid.

Roeitrainer

Crosstrainers

Op een crosstrainer sta je rechtop en je houdt twee lange hendels vast. Als je de crosstrainer gebruikt, maak je een vloeiende beweging, die tussen lopen en fietsen inzit. De hendels bewegen kruisend ten opzichte van elkaar. Een voordeel is dat je ook op dit apparaat al je spieren gebruikt. Omdat je jezelf in balans moet houden is een ander pluspunt dat het goed is voor je evenwicht.

Op de crosstrainer is de weerstand ook in te stellen. Je kunt dus zelf de intensiteit van je training bepalen. De trainingscomputer kan je helpen bij de cardiotraining. Deze computers hebben vaak meerdere programma’s, wat voor wat afwisseling zorgt. Zo kun je gemotiveerd blijven voor je trainingen.

Wil je een crosstrainer voor thuis kopen dan is het verstandig om de beste crosstrainers te vergelijken. Er zit namelijk veel verschil in.

Met cross- of roeitrainers sporten

Drie keer per week een half uur trainen op een cross- of roeitrainer is een prima manier om je hart- en lichamelijke conditie te verbeteren. Met een cardioprogramma werk je zo effectief mogelijk. Het is wel handig om je hartslag tijdens de training in de gaten te houden door een hartslagmeter te gebruiken. Dan kun je de training afstemming op de ideale hartslag.

Het niveau van een cardiotraining moet zo zijn, dat je een juist niveau van inspanning levert. Als je training te gemakkelijk is, wordt je hart niet genoeg aan het werk gezet. Is de training te zwaar, dan ben je voortijdig vermoeid en moet je stoppen. Met de hartslagmeter kun je goed zien of je met de optimale hartslag intensiteit werkt, zodat je uiteindelijk een steeds betere conditie krijgt.

Lees ook: 5 workouts voor de crosstrainer

Zowel de crosstrainer als de roeimachine zijn voor mannen geweldige apparaten om aan cardiotraining te doen. Ze hebben als voordeel dat ze ook wat bijdragen aan krachttraining. De beweging is low-impact, en bij beide wordt de soepele beweging als prettig ervaren. De training kan afwisselend gehouden worden door de programma’s van de trainingscomputer te gebruiken. Deze helpt je je cardio-doelen te behalen.

 

Leave a Response