Uiterlijk

Het bijzondere verhaal van lifestylemerk BALR.

David177 views

Professionele voetballers hebben misschien wel het mooiste beroep dat er is. Ze spelen voor een groot publiek, verdienen een hoop geld en krijgen een hoop positieve aandacht. Tegelijkertijd krijgen ze eigenlijk altijd te maken met een vast vooroordeel: ze zijn dom en verdienen bakken met geld om een beetje te voetballen.

(Voormalig) voetballers Demy de Zeeuw, Eljero Elia en Gregory van der Wiel, samen goed voor 91 interlands voor het Nederlands elftal, bewijzen het ongelijk van deze criticasters. Samen richtten zij in 2013 het lifestylemerk BALR. op. Sindsdien is het snel gegaan: het miljoenenbedrijf is mateloos populair en zou de voetballers op den duur nog wel eens meer kunnen laten verdienen dan ze als voetballer doen of deden.

BALR. – het lifestylemerk voor voetballers

BALR. produceert onder meer kleding, tassen en voetballen, waarbij alleen gebruik wordt gemaakt van de kleuren zwart en wit. Het merk wil het leven van de profvoetballer toegankelijk maken voor de gemiddelde persoon. Dat wil overigens niet zeggen dat het een goedkoop merk is, want voor een relatief simpel t-shirt betaal je zo’n € 75,00. Die exclusiviteit sluit echter wel precies aan bij wat je van een profvoetballer verwacht, terwijl het niet onbetaalbaar is.

Het merk is sinds 2013 ontzettend snel gegroeid, onder meer dankzij de connecties van de voetballers achter BALR., die vrienden uit de voetbalwereld lieten rondlopen in het shirt, volledig gratis overigens. Zo droeg Angèl di Maria een shirt van BALR. toen hij het contract ondertekende tijdens zijn veelbesproken overstap van Manchester United naar Paris Saint-Germain. Zoveel zichtbaarheid, daar zou ieder merk een moord voor doen. De mannen van BALR. krijgen het echter met geen enkele uitgave voor elkaar.

Niet alleen voetballers, ook bekende personen als Armin van Buuren zijn gespot met BALR.

Het ontstaan van BALR.

Demy de Zeeuw, ex-speler van onder meer Ajax, Anderlecht en Spartak Moskou, is de bedenker van het merk. De Zeeuw sprak over zijn idee met Eljero Elia en Gregory van der Wiel, die met een zelfde soort idee bleken rond te lopen. Samen met internetondernemers Ralph de Geus en Juul Manders richtten ze vervolgens het merk BALR. op. Inspiratie voor de kleding wordt gehaald uit sociale media als Instagram en Tumblr. Het merk staat dan ook duidelijk middenin de huidige cultuur van jonge mensen.

De Zeeuw is inmiddels de man die het drukste bezig is met het merk en ook al is gestopt als voetballer. Dat hij kennis heeft van zakendoen, is wel duidelijk wanneer we kijken naar het succes van het merk. Bovendien is De Zeeuw ook nog eens eigenaar van lifestylemerk WannaHaves en het voetbalmagazine 433, dat met name online populair is met 14 miljoen volgers op Instagram.

De Zeeuw plaatste ooit het bizarre onderstaande filmpje om te laten zien wat er gebeurt wanneer hij een bericht plaatste op het account van 433.

Hip of vooral erbij horen?

Dat de kleding van BALR. zo duur is, levert ze ook wel eens kritiek op. Linksom of rechtsom: € 75,00 voor een katoenen t-shirt met een merk erop is simpelweg duur. Een veel gehoord kritiekpunt is dan ook dat het vooral een merk is om erbij te horen. Draag je een BALR. shirt, dan ben je tof, in sommige kringen tenminste.

Desondanks is het vooral slim gedaan door de mannen achter BALR. Ze wilden immers een modemerk creëren dat de kloof tussen profvoetballers en fans verkleinde en zijn daar met vlag en wimpel in geslaagd. Door profvoetballers de shirts te laten dragen die je ook zelf kunt dragen, waan je je echt een klein beetje onderdeel van het wereldje. Dat is anders dan het dragen van een voetbalshirt van deze speler, omdat deze kleding zich meer richten op de lifestyle rond het voetballen dan de sport zelf.

Wij zijn dan ook fan van het merk!

De toekomst van BALR.

Met Demy de Zeeuw als zakelijk brein achter BALR. en de internetmannen die het merk online groot blijven houden, lijkt de toekomst van BALR. rooskleurig te zijn. Het bedrijf groeit continu en met de huidige Instagram-cultuur lijkt BALR. op het perfecte moment groot te zijn geworden. Een risico is dat het bedrijf vooralsnog sterk leunt op aanwezigheid op Instagram. Hiermee zijn ze afhankelijk van met name één medium, wat risico draagt.

Ook is het natuurlijk de vraag of het merk nog evenveel profvoetballers zo ver weet te krijgen om de kleding van BALR. te dragen wanneer de drie mannen achter het merk zelf niet meer actief zijn in de sport. De populariteit van het merk heeft er echter al toegeleid dat verschillende profs ook ongevraagd de kleding dragen, dus ook hier lijkt het goed te zitten. De Zeeuw zelf zegt in een interview met 7 Ditches zich hier ook weinig zorgen over te maken.

Kort gezegd: de toekomst ziet er goed uit voor BALR.

Leave a Response