Automotive

De Porsche 911, een iconische auto

Tom van Pinxteren903 views
Porsche 911

De Porsche 911 is zonder twijfel het paradepaardje van het Duitse automerk. Ze staan bekend om hun sportwagens met de 911 als bekendste type. Inmiddels zijn er al acht generaties van de auto ontwikkeld. Sinds 1964 is er echter nauwelijks iets veranderd aan de vorm van de auto. In dit artikel de geschiedenis van de Porsche 911.

Het ontstaan van de Porsche 911

In 1963 presenteerde Porsche een nieuw model auto: de 901. Echter, Peugeot diende protest in tegen de naam. Het Franse automerk had namelijk recht op alle modelnummers met driecijfers waarvan de middelste een 0 is. Om deze reden werd de naam veranderd in 911 en was een iconisch model geboren. De auto die in 1964 werd gepresenteerd, had een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder motor. In 8,9 seconden zat je op de 100 kilometer per uur met een topsnelheid van 210. Niet slecht voor een auto uit 1964 toch. Al snel volgt in 1966 de Porsche 911S. De auto heeft een upgrade van 130 naar 160PK gehad. Er kwamen al meer variaties op de markt. In 1972 komt de Porsche 911 Carrera RS 2.7 uit. Het model is de eerste met de kenmerkende spoiler. Tot op de dag van vandaag is het één van meeste gewilde 911’s.

De tweede generatie van de Porsche 911

In 1973 kwam de G-serie uit. Het was de eerste update tien jaar na de introductie van de 911. Deze generatie onderging een aantal veranderingen met betrekking tot de veiligheid. Nieuwe constructie van de bumpers, driepuntsgordels en stoelen met hoofdsteunen werden geïntroduceerd. Allemaal voor de veiligheid. De nieuwe generatie zou tot 1989 in productie blijven. De langste periode van alle modellen. In deze periode vond ook de Porsche 911 Turbo het levenslicht. Het model heeft een gigantische spoiler en maar liefs 260 Pk. 

Porsche 911 (1)

964 en 993, de derde en vierde generatie

In 1988 wordt de Porsche 911 Carrera 4 gepresenteerd. Deze generatie staat voor de toekomst van de 911. Alhoewel het uiterlijk nauwelijks veranderde, is de auto technisch gezien volledig anders. ABS, Tiptronic, stuurbekrachtiging en airbags zijn voorbeelden van veranderingen. Ook was de 911 voor het eerst met vierwielaandrijving te krijgen. In 1993 maakt de 964 plaats voor het model 993. Dit is de laatste generatie van de 911 met een luchtgekoelde motor. Deze generatie is populair onder de liefhebbers, vanwege de fantastische vormgeving. Dit komt mede door een vlakke frontpartij en het nieuwe model van de koplamp. Hij staat ook bekend als de laatste 911, want een echte 911 hoort een luchtgekoelde motor te hebben volgens de fans.

Porsche 911 (2)

996 en 997, de eerste generatie watergekoelde motoren

In 1997 is het tijd voor de vijfde generatie van de 911. Model 996 is de naam. De auto krijgt een watergekoelde motor. Deze wordt gezien als een toonaangevende motor op het gebied van emissie, geluid en verbruik. Vervolgens komt in 2004 het model 997 uit. Met de ovale koplampen maakt dit model een knipoog naar de traditionele modellen van de 911. De Porsche 911 Carrera uit deze generatie heeft maar liefst 325 Pk en de Carrera S zelfs 355. Het is generatie met de meeste varianten. 24 zijn het er! 

De Porsche 911 991 en 992

Bij deze generatie wordt een gigantische technische sprong gemaakt. De auto presteert beter en is efficiënter. Het model uit 2011 staat volledig in het teken van Intelligent Performance. Het gewicht is een stuk minder maar de auto is wel 5 Pk sterker dan de 997. De Turbo versie en de Turbo S hebben zelfs 520 en 560Pk. De achtste en tevens recentste generatie van de Porsche 911 is model 992. In 2018 werd deze nieuwe generatie gepresenteerd. Hij is iets langer en hoger dan zijn voorganger, maar in grote lijnen is er weinig veranderd. De eerste variant was de Porsche Carrera. Ook wel het instapmodel genoemd. Ondanks dat heeft deze instapper 385 Pk. De Carrera 4S is verkrijgbaar met 450 Pk. Net als met de andere generaties zullen er meerdere variaties volgen in de toekomst. 

Porsche 911 (3)

Acht generaties geweldige auto’s. De Porsche 911 is absoluut een icoon voor de sportauto liefhebbers. Wil je nou ook graag een 911 hebben? De simpelste uitvoering van het nieuwste model kost 141 duizend euro. Even doorsparen dus. Wie zoekt naar iets uit een lagere prijsklasse kan beter dit artikel lezen: ‘Stoere en betaalbare auto’s voor mannen’.

Leave a Response