Doe je voordeel met terugroepacties
Bij terugroepacties wordt er gelijk gedacht aan de softwareproblemen van diverse automerken zoals Toyota, of airbags met spijkers van Takata. Over de hele wereld moesten auto’s terug naar de garage. In het terugroepactie archief van de RDW tonen ze alleen de eerste 50 terugroepacties van afgelopen jaar, want dit ‘beperkt uw zoekopdracht’. Er komen talloze terugroepacties voor, en niet alleen in de autobranche. Andere terugroepacties die wereldwijd het nieuws haalden waren de Chinese babymelk met een levensgevaarlijke stof en de Duitse besmette eieren. Er is een kans dat een ondernemer met een product te maken krijgt met terugroepacties. Maar hoe zorg je ervoor dat een terugroepactie soepel verloopt en hoe kan je er zelfs je voordeel mee doen?
Een terugroepactie, of in het mooi Engels ‘product recall’, komt met name voor wanneer het gaat om een risicovolle situatie. Het verkochte product werkt niet na behoren, is verkeerd afgesteld of er is iets helemaal mis mee. Ondanks dat het terugroepen een kostbare zaak is, kan er met zo’n actie veel schade worden voorkomen. Denk aan claims, onherstelbare imagoschade en niet onbelangrijk, bepaalde risico’s wil men liever niet op zijn of haar geweten hebben. Ook laat het een mate van professionaliteit zien van de leverancier. Het herkennen en bekennen van de fout, en hier vervolgens verantwoordelijkheid voor nemen, geeft aan dat de leverancier te vertrouwen is. Het proces moet in zo’n geval wel op de juiste manier worden aangepakt.
Stappenplan
Iedere productleverancier moet zich bewust zijn dat een terugroepactie onverhoopt kan voorvallen. Om het proces in dat geval zo makkelijk mogelijk te laten verlopen is het verstandig om een paar stappen door te lopen om te zien of, wanneer het erop aankomt, je klaar bent voor actie.
Social media
Social media mag in deze tijd niet meer vergeten worden. Hopen dat een terugroepactie stilletjes aan het publieke oog voorbij zal trekken, is tegenwoordig een illusie. Een tweet of facebookpost kan een ware stortvloed aan ellende teweeg brengen en slechte reviews verdwijnen niet zomaar wanneer de storm is gaan liggen. Social media is een krachtig medium.
Je voordeel doen met een terugroepactie
Hoewel niemand zit te wachten op een terugroepactie, kunnen er ook voordelen zitten aan een terugroepactie. In het geval van autodealers is het namelijk ook het moment om de potentiële koper weer de showroom in te krijgen, waar ze normaal niet snel te vinden zijn. De koper die gevoelig is voor nieuw schoon kan dan zijn hart weer ophalen en wellicht interesse hebben om het oudere model in te ruilen. Zo kunnen door een terugroepactie de verkopen juist gaan stijgen.
Terugroepacties zijn dus zeker niet het einde van de wereld. Natuurlijk moeten ze worden voorkomen en zal het nooit gepaard gaan zonder financiële, dan wel imagoschade. Maar door een goede voorbereiding en duidelijke communicatie, kan het gehele proces soepel verlopen en kan er zelf nog een voordeel uit gehaald worden.