ReizenSport

Fysiek voorbereiden op een wintersportvakantie: 3 tips

Jaro23 views
fysiek ski

Het wintersportseizoen is weer in zicht! De winterbanden keren terug in de schappen, de ski’s worden gepromoot en de reis kan geboekt worden. In de kerstvakantie of in de pinkstervakantie trekken veel Nederlanders naar landen als Oostenrijk of Frankrijk om onvergetelijke wintersportvakantie te beleven. Voorbereidingen voor deze reis bestaan uit het aanschaffen van de juiste uitrusting, het boeken van een accommodatie én het fysiek voorbereiden op de vakantie. In tegenstelling tot een zomerse ‘zon-zee-strand vakantie’ bestaat een wintersportvakantie voor een groot deel uit intensief sporten. Hoe bereid je je fysiek goed voor op een wintersportvakantie? Wij hebben 3 tips op een rijtje gezet!

Ben jij fit?

Reis geboekt? Dan heb je nog een paar maanden om fit te worden. Je hoeft echt niet atletisch te zijn, maar het is wel belangrijk dat bepaalde spieren alvast wennen aan de ongewone bewegingen die je op ski’s of op het snowboard maakt. Daarnaast is het ook belangrijk dat je een redelijke conditie hebt. Zo houd je het langer vol en dat betekent… Meer skiplezier!

fysiek ski 2

Lees ook: 5 tips om deze winter veilig de weg op te gaan!

1 Uithoudingsvermogen

De gemiddelde skivakantie duurt een week en deze week breng je waarschijnlijk elke dag door op de piste. Weliswaar niet de hele dag, maar toch al gauw 3 a 4 uur per dag. Wanneer is de laatste keer dat je 4 uur per dag sportte? Dat is waarschijnlijk wel even geleden. In het dagelijks leven hebben veel mensen nu eenmaal geen tijd om zoveel te sporten. Hoe bereid je je lichamelijk voor op 4 uur sporten per dag? Je kunt je uithoudingsvermogen eenvoudig verbeteren. Een gemakkelijke manier: fietsen! Nederland is een echt fietsland en je kunt bijna overal komen met de fiets. Haal hier je voordeel uit en zorg dat je minstens 3x per week een goed stuk fietst. Hiermee verbeter je je conditie en ben jij straks het baasje op de piste!

2 Krachttraining

Naast uithoudingsvermogen is het ook belangrijk dat je voldoende kracht in met name je benen en je rug hebt. Op de ski’s maak je bewegingen die je normaal niet maakt. Deze ongewone manoeuvres kunnen voor blessures zorgen en je wilt natuurlijk niet na een paar dagen al klaar zijn met skiën. Om je lichaam te laten wennen aan deze onnatuurlijke bewegingen kun je een paar oefeningen doen:

Planking

We kennen allemaal de hype van een paar jaar terug nog wel: planking. Door als een plank te gaan liggen train je de spieren in je romp. De romp houdt je lichaam in balans en sterke rompspieren zorgen ervoor dat je straks stevig op de ski’s staat. Plank er de komende tijd maar op los dus!

Muurzitten

Andere spieren die erg belangrijk zijn tijdens het skiën zijn logischerwijs de beenspieren. Wanneer je niet fit bent zullen deze spieren na één ochtendje skiën al verzuren wat ervoor zorgt dat je hier de hele week last van hebt. Gelukkig kun je er op trainen om deze verzuring uit te stellen. Muurzitten is een effectieve training om deze spieren te versterken. Hoe werkt het? Je gaat met je rug tegen een muur zitten en zorgt ervoor dat je knieën in een hoek van 90 graden staan. Probeer het nu 30 seconden vol te houden en herhaal deze oefening meerdere keren. Bouw het rustig op tot een tijd van 90 seconden.

2 Balanstraining

Naast kracht en uithoudingsvermogen is er nog een belangrijk punt: de balans. Wanneer je skiet of snowboard sta je op respectievelijk 1 of 2 planken. Je wilt natuurlijk niet vallen wanneer je naar beneden glijdt. Een eenvoudige oefening om je balans te trainen is het staan op één been. Ga bijvoorbeeld op je linkerbeen staan en probeer dit een minuut vol te houden. Wissel van been en herhaal de oefening een paar keer. Je kunt het moeilijke voor jezelf maken door op je tenen te gaan staan of door je ogen dicht te doen.

Ben jij fysiek klaar voor een wintersportvakantie? Laat het ons weten in de comments hieronder!

Jaro
Jaro is schrijver, Digital Nomad en eigenaar van Tipify

Leave a Response