ReizenGadgets

Heb jij al eens een e-bike overwogen?

Redactie MannenNieuws874 views
E bike

Het kan je niet ontgaan zijn dat de elektrische fiets steeds populairder wordt. Heb jij al eens aan de aanschaf van zo’n e-bike gedacht? Wat zijn de redenen om over te stappen op elektrisch fietsen, en zijn er ook nadelen waar je rekening mee moet houden?

We stappen over op elektrisch

In 2018 werden er in Nederland ruim een miljoen fietsen verkocht. Een enorm aantal, dat je (zeker in verhouding met het aantal inwoners) niet snel tegen zult komen in andere landen. Opvallend daarin is dat er maar liefst 410.000 van die miljoen verkochte fietsen, elektrische fietsen waren.

Dat het aantal e-bikes op de weg snel stijgt, kan je bijna niet ontgaan zijn. Waar een elektrische fiets eerst nog iets voor senioren was, zie je nu mensen van alle leeftijden erop voorbijrijden. Fiets je op je normale fiets op het fietspad, dan word je dus niet alleen meer ingehaald door senioren (alsof dat al niet frustrerend genoeg was), maar ook door moeders die hun kinderen naar school brengen, of zelfs door kinderen. Zeker onder middelbare scholieren die op aanzienlijke afstand van hun school wonen, is de e-bike steeds populairder aan het worden.

E-bike

Het grootste nadeel: de prijs

Waar een e-bike heel veel voordelen heeft, is er ook een belangrijk nadeel: de prijs. Die ligt namelijk vele malen hoger dan die van een normale fiets. Het is niet voor niks dat de gemiddelde aankoopprijs van een nieuwe fiets in de afgelopen jaren hard gestegen is. Gaven we acht jaar geleden ‘slechts’ 734 euro uit aan een nieuwe fiets, inmiddels is deze gestegen naar ruim boven de 1100 euro. Deze stijging valt vooral te verklaren door de opkomst van de e-bike.

Niet iedereen heeft een bedrag van ruimschoots meer dan 1000 euro, en bij een beetje goede e-bike rustig meer dan het dubbele, in zijn spaarpot zitten. Om toch meer mensen op de (elektrische) fiets te krijgen, lanceerde de overheid het Fietsplan 2020. Met deze nieuwe regeling kunnen werkgevers een leaseregeling voor fietsen aanbieden aan hun personeel op dezelfde manier waarop ook een leaseregeling voor auto’s werkt. Een deel van de aanschafprijs van de fiets (7%) wordt bij het bruto jaarloon opgeteld, zodat er belasting over wordt betaald. Kies je voor een elektrische fiets van 2000 euro, dan kost deze e bike van de zaak je slechts pakweg 5 euro in de maand. Dat merk je nauwelijks op je loonstrook, maar je rijdt er wel lekker van rond op je e-bike, en zal een stuk minder vaak worden ingehaald…

Leave a Response