Gadgets

Hoe Google ons dagelijks leven minutieus weet te volgen

David52 views

De ontwikkeling van technologie kent geen maat. Twintig jaar geleden begon het internet langzaam op te komen, tien jaar geleden had vrijwel niemand nog gehoord van Facebook, Snapchat of Youtube en anno 2017 hebben we virtual reality, drones en kunstmatige intelligentie.

We plukken massaal de vruchten van deze technologische boom, want we maken er zonder uitzondering dagelijks gebruik van in met name het westen. Toch heeft de technologie ook een keerzijde, want er bestaan ook bedreigingen voor ons. De mogelijke bedreiging van kunstmatige intelligentie bespraken we al eerder, maar hoe zit het eigenlijk met de megabedrijven van deze tijd die steeds meer over ons weten?

De één maakt zich er totaal niet druk om, de ander begint zich af te sluiten van sociale media. Feit is dat veel bedrijven, met Google voorop, meer over ons weten dan veel mensen denken. Mannennieuws.nl duikt in de wereld van Google: groot, rijk en machtig.

Van zoekmachine tot wereldmacht

Het begon allemaal met datgene waar we Google het beste van kennen: de zoekmachine. Met de zoekmachine Google kun je vrijwel alles op het internet vinden dat de gemiddelde gebruiker nodig heeft. Van webwinkels tot het nieuws, informatie, weerbericht en kaarten. Google heeft in de praktijk een monopolie op de zoekmarkt, want alleen Bing van Microsoft komt in de buurt met slechts een paar procent marktaandeel.

Dat monopolie geeft Google veel macht, want vrijwel iedereen gebruikt dagelijks het internet en vrijwel iedereen gebruikt hier minimaal één keer Google om iets te vinden. Bij de zoekresultaten worden in de meeste gevallen advertenties getoond van adverteerders die bezoekers naar hun product of service proberen te trekken.

Voor vrijwel ieder onderwerp worden advertenties getoond, iets wat het Amerikaanse bedrijf geen windeieren heeft gelegd. In 2016 had het moederbedrijf van Google, Alphabet, een omzet van 90 miljard dollar, waarvan zo’n 20 miljard pure winst. Vrijwel alle inkomsten komen voort uit deze advertenties. Al dat geld houdt Google niet op de bank, maar wordt geïnvesteerd in allerlei projecten.

Gmail, YouTube, Maps, Translate en meer

Wanneer je iets zoekt op Google, volgt de zoekmachine je met zogenaamde cookies, kleine computerbestandjes die (anoniem) kunnen bijhouden wat je zoekt en hoe lang je je op bepaalde plekken bevindt. Dat geeft Google al ontzettend veel informatie over wat je doet, maar hier blijft het niet bij.

Google is namelijk ook eigenaar van de populairste mailservice, Gmail. Hoewel e-mails vrijwel altijd versleuteld worden verzonden, kan Google zelf wel alle mails lezen. Niet dat een werknemer ergens in een donker kantoor door je privémail zit te neuzen, maar een computer wel. Zo herkent het wanneer je een afspraak maakt met iemand, een vlucht boekt, of ergens een ruimte afhuurt.

Daar blijft het niet bij, want Google is ook eigenaar van YouTube, Maps, Translate en natuurlijk Android. Op deze manier heeft het een extreem groot gedeelte van het internetgedrag van een gemiddelde persoon onder controle. Dat een geboekte vlucht ineens in je agenda van je telefoon verschijnt komt door het lezen van je e-mail. Heb je een paar dagen geleden gezocht naar een specifiek paar sneakers en zie je hier later een advertentie van op een YouTube-filmpje, dan is dit natuurlijk ook geen toeval.

Het enige wat Google nog niet heeft is een sociaal medium. Meet Google+ ging het de concurrentie aan met Facebook, maar dat faalde gigantisch voor het bedrijf.

Maar doet Google ook iets met die informatie?

Google is de inspiratie voor veel films en series. Zo is het E-corporation uit Mr Robot overduidelijk gebaseerd op Google en vertoont ook het bedrijf achter de menselijke robot in de film Ex Machina opvallend veel overeenkomsten met het bedrijf.

Dat Google bijzonder veel over je weet is duidelijk, maar is dit ook schadelijk? Met miljarden internetgebruikers volgt Google je niet met de hand en is het bovendien verplicht om je gegevens anoniem te bewaren. Maar toch is het niet zo onschuldig als het misschien lijkt.

Een bekend gezegde over producten luidt: “Als je niet betaalt voor het product ben jij het product.”. Alle informatie die Google over je kan verzamelen wordt gebruikt om adverteerders te helpen om zeer nauwkeurig advertenties op specifieke bevolkingsgroepen te richten. Adverteerders kunnen zich bijvoorbeeld richten op jonge mannen tussen de 22 en 24 die houden van voetbal, veel opzoeken over technologie en regelmatig een reis maken.

Al die informatie kan het bedrijf kinderlijk eenvoudig van je verzamelen, omdat je er bijna niet aan ontkomt producten van Google te gebruiken bij je dagelijkse bezigheden.

Hoeveel van je internetgedrag is nog écht privé?

Opvallende investeringen

Het komt regelmatig in het nieuws tegenwoordig: een informatie overload die mensen minder efficiënt en effectief maakt, soms zelfs overspannen. Van een te grote hoeveelheid informatie is bij Google geen sprake: het wel meer en meer.

Dat komt naar voren in bijzondere investeringen van het bedrijf. Een klein overzicht van projecten bedrijven waarin Google investeert, met tussen haakjes de markt/branche waarin dit bedrijf zich bevindt en de hoogte van de investering, wanneer bekend:

  • Windmolenpark (groene energie, 40+ miljoen dollar)
  • Glasvezelnetwerk Kansas City (internet, onbekend)
  • Lunar X Prize (ruimtevaart)
  • Uber (taxiservice)
  • Zelfrijdende auto
  • Verschillende biotechbedrijven (genetische manipulatie)
  • Diverse kunstmatige intelligentieprojecten

Naast deze projecten in diverse markten, heeft Google nog kleine investeringen in tientallen, zo niet honderden bedrijven in een grote hoeveelheid markten.

Bangmakerij?

De hamvraag is natuurlijk in hoeverre we ons zorgen moeten maken over de macht van Google. We twijfelen er niet aan dat Google goede intenties heeft, maar feit is ook dat Google een commercieel bedrijf is. Dat wil zeggen dat het bedrijf geld moet verdienen voor de aandeelhouders en het bedrijf zelf, en veel ook.

Hoewel het bedrijf veel bezig is met innovatie en we vanzelfsprekend veel te danken hebben aan de Amerikaanse reus, zien we zo nu en dan ook wel eens dat ze te ver gaan. Zo kreeg Google nauwelijks een maand geleden een recordboete van 2,4 miljard dollar voor machtsmisbruik met de zoekmachine, de hoogste boete ooit gegeven aan een bedrijf. Ter vergelijking: het vorige record stond op naam van Intel dat nog niet de helft van dit bedrag moest overmaken naar de autoriteiten.

Het machtsmisbruik zat hem in dit geval met name in Google Shopping, een prijsvergelijker die je bij steeds meer producten te zien krijgt. Met deze service zet het bedrijf concurrentie als Beslist, Expedia en nog diverse andere bedrijven steeds verder buitenspel. Al deze miljoenen bedrijven zijn voor een groot deel afhankelijk van Google en kunnen dus relatief eenvoudig de nek omgedraaid worden door Google.

Om dit aan te geven: sinds 2011 kregen deze services over de hele linie minder bezoekers, terwijl Google zelf met 2900% (!) groeide op dit gebied.

Hoewel Google individuen niet ‘kwaad’ zal doen, is het goed om je wel bewust te zijn van de invloed van het bedrijf, zeker als je privacy je lief is.

 

 Hoofdfoto: tongcom photographer / Shutterstock.com
Foto persoon achter laptop: Shutterstock

Leave a Response