Automotive

Hoe ingewikkeld is het om een auto uit Duitsland te importeren?

Dion1405 views

In Nederland betalen we de dankzij de belasting de hoofdprijs voor auto’s. Hiermee probeert men het aantal auto’s op de weg in ons kleine, drukke land binnen de perken te houden. Althans, dat zou de motivatie kúnnen zijn. Kijk hoe druk het is op de weg, en je realiseert je dat de hoge belasting op auto’s vooral voor inkomsten voor de staat zorgt. Des te meer reden om ook eens over de grens te gaan kijken naar auto’s, en in het bijzonder in Duitsland dat dichtbij is en waar veel aanbod is en daardoor meer concurrentie die de prijzen laag houden. Ook is de BTW er nog eens twee procent lager. Steeds meer mensen kiezen daarom voor een Duitse auto importeren. Maar hoe ingewikkeld is dat eigenlijk?

Europese garantie

Hoe zit het eigenlijk met de fabrieksgarantie op een auto die je importeert vanuit Duitsland? Vervalt deze omdat je de auto exporteert? Nee, dat is niet meer zo. Er is een Europees garantiesysteem gekomen dat ervoor zorgt dat je ook in Nederland je garantie kunt claimen voor een auto die je elders in Europa aangeschaft hebt. Voor een reparatie binnen de fabrieksgarantie hoef je dus ook niet meer de grens over.

Uit handen geven

Er komen verschillen stappen kijken bij het kopen en importeren van een auto uit Duitsland. Wanneer je een bedrijf als Das Import inschakelt, dan kun je dit proces uit handen geven, maar je kunt het natuurlijk ook zelf doen. Het begint natuurlijk met het vinden van de juiste auto. Dan moet je onderhandelen over de prijs van de auto. Je moet de auto natuurlijk ook gaan ophalen, waar transportkosten bij komen kijken. Maar voordat de auto officieel ingevoerd is, moet je een aantal zaken regelen.

Hoe pak je het aan?

Je wilt natuurlijk wel dat jouw nieuwe auto een goede keuring ondergaan heeft, zodat je er zeker van kunt zijn dat je een degelijke auto aanschaft. Deze moet je in Duitsland laten uitvoeren. Daarna kun je de auto naar Nederland vervoeren, waar je je moet melden bij de RDW om een Nederlands kenteken te regelen. Indien er geen geldige APK-keuring van het land van herkomst is moet je met de auto bij de RDW langs voor een keuring. Ook moet je hier een restant aan Nederlandse belasting op de auto afrekenen, de zogenaamde BPM. Deze verschilt per auto. Voor indicatie van de kosten kun je gebruik maken van een online BPM calculator. Hiervoor met je een BPM-aangifteformulier invullen, wat tamelijk ingewikkeld is omdat er meerdere methodes zijn om de bruto-BPM en de rest-BPM te berekenen. Tientallen variabelen kunnen hierin een rol spelen, wat het verstandig maakt om hier specialistische hulp bij in te schakelen. Trek de hele dag uit voor je bezoek aan het RDW en kom vroeg, want het is vaak druk en snel gaat het niet.

Kosten

Reken er niet op dat je na je bezoek aan het RDW meteen klaar bent. Je krijgt een belastingaanslag voor de verschuldigde rest-BPM die je direct moet betalen. Een week nadat je je BPM hebt voldaan ontvang je een kenteken. Je kunt dan kentekenplaten laten maken. Vanaf dan krijg je automatisch de aanslag voor de motorrijtuigenbelasting. Je bent nog wel verplicht om een verzekering voor je auto af te sluiten. Houdt rekening met kosten van 107,20 euro voor leges en tenaamstelling en nog eens 39,50 voor de kentekenplaten. Hierbij moeten ook nog de kosten van een geldige keuring opgeteld worden.

Conclusie

Het importeren van een auto word je niet te gemakkelijk gemaakt door de Nederlandse staat, en dat is begrijpelijk. Dat wil niet zeggen dat het niet de moeite waard is om toch voor het importeren van een auto uit Duitsland te gaan, want met de juiste deal kun je nog steeds flink besparen. Je moet er dus wel het een en ander aan tijd en inzet voor over hebben om alles geregeld te krijgen. Zie je dat niet zitten maar ben je toch geïnteresseerd in het importeren van een auto, dan zijn er bedrijven zoals Das Import die je tegen een vergoeding alle moeite (of desgewenst een deel van de moeite) uit handen kunnen nemen. Ook dan kun je nog steeds besparen op de aanschaf van je auto ten opzichte van een aanschaf in Nederland.

Leave a Response