Automotive

Met de vlam in de pijp: de schoonheid van het rijden met de vrachtwagen

Redactie MannenNieuws78 views
Met de vlam in de pijp de schoonheid van het rijden met de vrachtwagen

Je ziet ze elke dag rijden, mannen en (steeds meer) vrouwen in hun vrachtwagen. Sommigen rijden alleen in Nederland, anderen zijn soms weken van huis. Vrachtwagenchauffeurs raken niet uitgepraat over de schoonheid van het vak. Wat is het dan? Is het de vrijheid, de vele landschappen die passeren of een combinatie van verschillende factoren? Dit artikel is een zoektocht naar het ultieme gevoel waar vrachtwagenchauffeurs het vaak over hebben.

Vrijheid

Wie aan rijden met de vrachtwagen denkt, denkt aan vrijheid. Chauffeurs hebben doorgaans volop autonomie, omdat ze meestal alleen werken en geen directe baas en/of collega’s hebben die over hun schouder meekijken. Dit gevoel van vrijheid is voor velen enorm waardevol. Afhankelijk van de routes die je rijdt, heb je ook nog eens een hoop vrijheid. Stel dat je een lading sinaasappels in Spanje moet ophalen, dan mag je zelf bepalen of je overdag in de drukte rijdt of ’s nachts de wegen trotseert en de zon ziet opkomen.

Een ander voorbeeld van vrijheid is dat je niet jaren naar school hoeft om vrachtwagenchauffeur te worden. Je hebt alleen je rijbewijs nodig en niet te vergeten je theorie. Dit laatste kan snel behaald worden. Een dagcursus theorie voor de vrachtwagen helpt je (letterlijk) op weg.

Afwisseling

De meeste vrachtwagenchauffeurs worden doodongelukkig van de gedachte dat ze van negen tot vijf achter een scherm zitten. Voor chauffeurs is iedere dag dan ook anders. Diverse bestemmingen, landschappen en verschillende klanten. Chauffeurs komen op plekken waar je anders misschien nooit zou komen. Die afwisseling zorgt voor minder eentonig werk. En de kans is aanwezig dat je tijdens een van je ritten meteen inspiratie opdoet voor je volgende vakantie.

Stabiel werk met goede vooruitzichten

De transportsector is en blijft een belangrijke speler in de economie. Er is altijd vraag naar bekwame chauffeurs, waardoor je een bovengemiddelde baanzekerheid hebt. Met de arbeidsvoorwaarden is niks mis, dankzij goede cao’s, toeslagen en pensioenregelingen. Nu is geld niet de enige drijfveer op het gebied van werk (en ook niet de belangrijkste), maar het is mooi meegenomen dat je goed betaald wordt. En het belang van de baanzekerheid mag niet onderschat worden in een tijd waarin AI een serieuze bedreiging is in sommige branches.

Duidelijke werktijden en rustmomenten

Het vak van vrachtwagenchauffeur is zeker niet licht, maar je hebt wel duidelijkheid over je werktijd en wordt beschermd door de wet. Chauffeurs hebben een maximum aantal uur dat ze per dag, week en periode van vier weken mogen rijden. Rust betekent ook echt rust, je bent in overtreding als je tijdens verplichte rust achter het stuur kruipt. Via een (tegenwoordig vaak) slimme tachograaf worden de rij- en rusttijden bijgehouden. Voor chauffeurs betekent dit dat ze als ze thuis zijn ook echt vrij zijn, en niet gebeld worden voor snelle klusjes.

Als chauffeur kun je vrijwel overal komen en heb je een vrijheid die je in weinig andere beroepen treft. Veel chauffeurs leven hun droom. Word jij de volgende?

Leave a Response