Nederlands toptalent: ondernemers van de toekomst
Nederland heeft een geschiedenis van handel. Met mega-bedrijven als Shell, Unilever, Rabobank en Akzo Nobel wordt er wel eens gezegd dat we het als land bovengemiddeld goed doen. Het zijn echter vooral ‘traditionele’ bedrijfstakken waarin de Nederlanders het goed doen, zoals olie en levensmiddelen.
Maar hoe zit het met nieuw talent in Nederland? De tech-industrie wordt steeds groter, maar zijn er daar eigenlijk ook Nederlandse ondernemers aan de weg aan het timmeren? We kennen allemaal grote namen als Google, AirBNB, Uber en Snapchat als toonaangevende, relatief jonge bedrijven, maar ook van Nederlandse bodem is er talent op de deur aan het kloppen.
Mannennieuws.nl zet deze toptalenten op een rijtje.
1. Herman Hulst – Guerrilla Games
De meeste game-titels komen uit Japan, de Verenigde Staten of het Verenigd Koninkrijk, maar Nederland heeft ook een troef in huis: Guerrilla Games. De gamestudio werd in 2000 opgericht door de 45-jarige Hermen Hulst en heeft in zeventien jaar behoorlijk aan de weg getimmerd. In 2004 kwam het met Killzone, een populaire shooter die inmiddels al drie vervolgen heeft gehad op de Playstation consoles.
Killzone was een sterke naam, maar met het in 2017 gelanceerde Horizon Zero Down is Guerrilla Games echt toegetreden tot de Champions League van de game-industrie. De actie-RPG werd jarenlang ontwikkeld maar voldoet aan alle verwachtingen. Vrijwel ieder gezaghebbend game-tijdschrift heeft de game beoordeeld met een 9 of 10.
Het bedrijf met 270 medewerkers onder leiding van Hulst lijkt dan ook in de startblokken te staan om één van de meest toonaangevende gamestudio’s van de wereld te worden.
2. Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn – Blendle
Misschien wel de meest bekende namen in deze lijst voor de oprichters van online kiosk Blendle. Voor Blendle was de 30-jarige Klöpping al bekend als tech-expert en dat hij die expertise heeft toont hij nu glansrijk aan met Blendle. Samen met Blankesteijn (29) is Blendle inmiddels een bekende naam in Nederland. Voor wie Blendle toch nog niet kent: met Blendle koop je losse artikelen uit bijna alle denkbare bladen en kranten.
De start-up heeft inmiddels honderdduizenden klanten in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten en groeit gestaag door tot een groot bedrijf. De grote vraag is of het bedrijf in staat zal zijn om het verdienmodel uit te bouwen tot iets dat op grote schaal winstgevend is. Het pas-geïntroduceerde Premium-model is geen onverdeeld succes met het terugtrekken van NRC als dieptepunt.
Toch is Blendle zonder twijfel één van de meest hoopgevende tech start-ups van Nederlandse bodem.
3. Daan Weddepohl – Peerby
Daan Weddepohl (34) is oprichter van Peerby, dat in maart 2016 zelfs de internationale pers haalde met een bijzonder succesvolle crowdfunding-actie. De app, waarbij je mensen kunt vinden die iets uitlenen, zoals een keukentrap of een hamer, haalde bijna zeven keer het doelbedrag van de crowdfunding op.
Toen Peerby binnen enkele dagen ruim 2 miljoen euro ophaalde is de actie zelfs stopgezet. Een groot verschil met de meeste crowdfundingacties voor bedrijven, waarbij vaak het doelbedrag niet bereikt wordt. Dankzij de crowdfundingactie en een initiële investeringsronde is het bedrijf inmiddels actief in Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
De vraag is of het verdienmodel sluitend zal zijn, omdat er al enig commentaar is op de manier waarop de app nu geld probeert te verdienen (verhuur in plaats van uitleen). Toch is ook dit een start-up die bijzonder hoopgevend is.
4. Nikkie de Jager – NikkieTutorials
Als bezoekers van deze site is de kans bijzonder klein dat je weet wie Nikkie de Jager is. Die kans neemt flink toe wanneer je het een tienermeisje vraagt waarschijnlijk, want Nikkie de Jager is een fenomeen op YouTube. De 20-jarige make-up artist heeft op de videowebsite inmiddels 6,7 miljoen abonnees verzameld, waarmee ze sinds kort het op-één-na grootste kanaal van Nederland heeft. Alleen muziekkanaal Trap City doet het beter.
Omdat NikkieTutorials echter gedragen wordt door de persoonlijkheid van De Jager, zetten we NikkieTutorials in deze lijst in plaats van Trap City. Op haar kanaal laat ze zien hoe je make-up aanbrengt en speelt ze in op de actualiteit door bijvoorbeeld tutorials te plaatsen om op Katy Perry of Adèle te lijken.
Met duizenden nieuwe abonnees per maand en een half miljard videoweergaven valt ze ook op bij de sterren. Inmiddels werkte ze onder meer samen met Jessie J en Bebe Rexha.
4. Joëlle Frijters en Janneke Niessen – Improve Digital
Nog twee namen die misschien niet direct een belletje doen rinkelen, maar wel de absolute top van het Nederlandse zakenleven. Frijters en Niessen zijn de oprichters van Improve Digital, dat marktleider is in Europa op het gebied van digital adverteren. Frijters is de CEO, Niessen de CIO, waarmee ze de twee belangrijkste functies binnen het bedrijf bekleden. Ze werken samen met bedrijven als Microsoft en zijn toonaangevend in hun vakgebied.
Onlangs verkochten de twee hun aandelen aan Swisscom, een Zwitsers telecombedrijf. Hiermee werden de twee in één klap multimiljonair. Beide vrouwen houden zich ook bezig met andere initiatieven, zoals het vice voorzitterschap van IAB Europa.
5. Koen Droste – Polarsteps
Ga je wel eens op reis, dan is de kans aanwezig dat je de app Polarsteps bent tegengekomen. Polarsteps is een reisapp die op basis van je netwerk bepaalt waar je bent en zo precies je afgelegde route bijhoudt. Omdat het geen gebruik maakt van je GPS, is de app veel zuiniger voor je batterij dan vrijwel iedere andere reisapp. Vervolgens kun je op een prachtige kaart je route zien, hoogtepunten toevoegen met foto’s en verhalen en dit weer delen met vrienden en familie.
In 2016 haalde Polarsteps bij een investeringsronde een half miljoen op en het bedrijf zit flink in de lift. Zo werd het onlangs in de spotlight gezet op de internationale appmarkt van Apple en kun je inmiddels ook fotoboeken bestellen van je reis via de app.
6. Sam van Tol – Correctbook
Correctbook is een product waarbij je denkt ‘waarom heb ik dat niet bedacht?’. Het idee is simpel, maar tegelijkertijd iets waar je niet zo maar op komt. Correctbook is tegelijkertijd ook ontzettend innovatief: schriftjes gemaakt van whiteboard materiaal. Hierdoor kun je met een simpel doekje alles weer makkelijk wegvegen, terwijl de boel niet uitgeveegd wordt wanneer je de bladzijde omslaat. Juist
Van Tol (23) is een echte sociale ondernemer. Zo wordt 25% van de opbrengst van consumentenverkoop gebruikt om schriftjes te doneren aan projecten in sloppenwijken in Zuid-Afrika en 10% van de zakelijke verkoop. Op het moment van schrijven heeft Correctbook zo al ruim 1500 kinderen en elf scholen geholpen.