Nieuws

Slapeloosheid? Zo los je dit op!

Redactie MannenNieuws625 views
slapeloosheid

Een beetje slapeloosheid is voor de meesten geen probleem. Een nachtje doorzakken met vrienden, een avond laat naar bed vanwege een late film… Dat soort ‘slapeloosheid’ is voor de meesten niet vreemd en hoeft ook niet opgelost te worden. Het wordt een heel ander verhaal als jij elke avond in je bed ligt te draaien en te keren omdat je niet in slaap kunt komen. Hoe los je dat op?

Waar ben je mee bezig?

Een groot deel van de mensen met slapeloosheid veroorzaken dit onbewust bij zichzelf. Ze zijn bijvoorbeeld in hun hoofd nog zo druk met hun werk bezig, dat ze zich niet goed kunnen ontspannen. Ook als je je zorgen maakt over je gezin of andere stressfactoren kunnen een belangrijke rol spelen. Er zit dan niets anders op: je moet leren ontspannen. En nee, we bedoelen echt niet dat je in lotus-houding moet gaan zitten mediteren. Gewone ontspanningsoefeningen kunnen je al een eind op weg helpen.

Voorbereiding voor de nacht

Heb je geen stress, dan nog kan de oorzaak van je slapeloosheid vrij gemakkelijk te achterhalen zijn. Er zijn wat simpele trucjes die je kunt toepassen om lekker in slaap te komen. Een ervan is een methode die ook bij kinderen wordt toegepast: een bepaald patroon in voorbereiding op de nacht. Het klinkt kinderachtig, maar het kan heel goed helpen als je een vast patroon inlast. Gelukkig hoef je niet meteen naar de warme melk te grijpen (hoewel dat natuurlijk best kan als je dat lekker vindt). Begin ongeveer een uur voor het slapengaan met de voorbereidingen door bijvoorbeeld lekker te douchen.

De werking van melatonine

Bij sommige mensen is de aanmaak van het hormoon melatonine ontregeld. Melatonine zorgt voor een goede nachtrust doordat het je helpt in slaap te komen. De aanmaak wordt verstoord door externe factoren, zoals licht. Kijk dus het laatste uur voordat je gaat slapen liever niet meer naar een beeldscherm, want dat verstoord het proces. In sommige gevallen is de aanmaak van melatonine verstoord zonder dat daar een duidelijke reden voor is. Dan is het raadzaam om je slapeloosheid op te lossen door melatonine-pillen te slikken. Deze zorgen voor een extra boost van de hormonen, zodat jij lekker kunt slapen.&lt

Andere praktische tips

Het slikken van melatonine werkt alleen als je echt ontspannen bent. Verder is het van belang dat je de ruimte zo donker mogelijk maakt. Wie weet helpt het jou als je zorgt voor goede verduisteringsgordijnen. Ook moet je zorgen dat je bed niet te warm is, maar ook niet te koud. Het beste zorg je voor een aantal losse dekens, zodat je er gemakkelijk wat meer over je heen of van je af kunt halen als de temperatuur niet goed is. Verder helpt het vaak als je zorgt dat je goed moe bent ’s avonds – niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Ga dus na het avondeten wat sporten, bijvoorbeeld hardlopen of fietsen. Een bokszak is ook een goede manier om energie kwijt te raken, maar overleg dat eerst even met je vrouw. Gek genoeg zijn de meeste dames niet zo blij met een bokszak in de slaapkamer. Geen idee waarom…

Leave a Response