Eten & DrinkenLifestyle

Snel wat kilo’s kwijtraken: hoe pak je dat aan?

Redactie MannenNieuws23 views
Snel-wat-kilos-kwijtraken-hoe-pak-je-dat-aan

Veel mensen schommelen gedurende hun leven in gewichtsafname en -toename. Verschillende factoren kunnen een rol spelen bij de groei van je gewicht: denk aan stress of verminderd bewegen. Wil je snel wat kilo’s kwijtraken, bijvoorbeeld om weer op je gebruikelijke gewicht te komen? We delen onze tips.

Koolhydraatarm dieet volgen

Grote kans dat je er al eens over hebt gehoord: een koolhydraatarm dieet. Deze dieetvorm is de afgelopen tijd gegroeid in populariteit en zorgt vaak voor een positief effect. Ook is het mogelijk om relatief snel af te vallen met een koolhydraatarm dieet, waarbij je minder producten zoals pasta, aardappelen en rijst eet. Gelukkig kun je nog altijd goed en lekker eten! Er zijn veel recepten koolhydraatarm om van te genieten, wat eraan bijdraagt dat dit dieet goed is vol te houden. Van een smaakvolle omelet tot een goed stuk vis: je hebt veel om uit te kiezen.

Intermittent fasting

Intermittent fasting, ook wel periodiek vasten genoemd, kan ook bijdragen aan gewichtsverlies. Hierbij wissel je periodes van vasten af met periodes van eten, waarbij de periode van vasten altijd langer duurt dan de periode van eten. Zo is het een gebruikelijk patroon om alleen tussen 12.00 en 18.00 uur te eten, maar er zijn allerlei variaties mogelijk die je kunt uitproberen. Als je bij intermittent fasting in totaal minder calorieën met je voeding binnenkrijgt dan dat je verbruikt, kan dit zorgen voor een daling in je gewicht.

In beweging komen: cardio

In beweging komen cardio

Niet alleen veranderingen in je voedingspatroon spelen mee bij het kwijtraken van kilo’s: ook beweging speelt een belangrijke rol. Als het je doel is om af te vallen, kun je het best kiezen voor cardio. Ga bijvoorbeeld fietsen, hardlopen of zwemmen: hierbij verbruik je veel energie. Je kunt uitzoeken bij welke sport je de meeste calorieën verbrandt, en hier op inzetten. Voor langduriger succes werkt het vaak echter beter om een sport te kiezen die je ook daadwerkelijk leuk vindt, om hier met meer motivatie mee aan de slag te gaan. Dat speelt natuurlijk een rol bij de slagingskans van het afvallen.

Meer dagelijkse beweegmomenten

Alle beetjes helpen! Hoewel je uiteraard het meeste energie verbruikt met een lange sportsessie, is het juist ook slim om meer korte dagelijkse beweegmomenten te hebben. Ga bijvoorbeeld niet met de auto naar de sportschool, maar liever met de fiets. Pak wat vaker de trap in plaats van de lift. Loop eens een blokje om tijdens je pauze op werk. Het telt allemaal mee. Houd hierbij ook meteen het voornemen aan om dit in je systeem te houden, om gewoon goed op gewicht te kunnen blijven. Daar helpen dergelijke gezonde gewoontes je namelijk absoluut bij!

Leave a Response