Gadgets

Waarom virtual reality helemaal de shit wordt

David1244 views

Het is eigenlijk nog helemaal niet zo lang geleden dat we voor het eerst spelletjes als Pong en Pacman speelden, maar de technologie ontwikkelt zich snel. De laatste jaren maken we langzaam maar zeker kennis met twee geheel nieuwe technieken: augmented reality (AR) en virtual reality (VR).

Over beide onderwerpen kun je met gemak een paar boeken volschrijven, maar wij houden het voor nu bij één van de twee: virtual reality. Want: virtual reality gaat het helemaal worden. Dat is eigenlijk niet langer een voorspelling, maar een feit als je moet afgaan op iedere expert.

Waarom? Dat zullen we je vertellen.

Wat is virtual reality?

Virtual reality is eigenlijk precies wat de naam suggereert: een virtuele realiteit. Het is niet echt, maar tegelijkertijd zo echt, dat het wel weer bijna echt is. Dat klinkt inderdaad verwarrend, maar dat kan het op den duur ook gaan worden als we afgaan op de huidige ontwikkelingen. Nu al zijn we in staat om een virtuele realiteit zo echt te maken, dat je mensen met gemak kunt laten schrikken van iets dat op ze afvliegt bijvoorbeeld.

Denk je dan eens in dat we het nu nog moeten doen met een bril die een soort van 180 graden beeld creëert. Eigenlijk is het heel erg duidelijk dat dat beeld niet de realiteit is, want het is aan alle kanten vervormd en onscherp. We gaan echter binnen afzienbare tijd op een punt komen waar de enige aanwijzing dat het niet echt is, voorkomt uit de druk die je op je gezicht voelt van een bril of soortgelijk apparaat.

Dit kunnen we verwachten van virtual reality

Ben je als techbedrijf op dit moment niet bezig met virtual reality, dan ben je eigenlijk geen techbedrijf. Alle bedrijven die er toedoen zien in hoe groot de toekomst van VR is en zit hier vol op in. We hebben dan ook te maken met een wildgroei aan VR-projecten. Dit zijn volgens ons de vijf meest interessante projecten tot nu toe.

1. Virtual reality escape rooms

Enkele jaren geleden kregen we te maken met de zogenaamde escape rooms: ruimtes die één grote puzzel vormen waar je binnen een bepaald tijdsbestek uit moet breken. Die zijn vaak al spannend genoeg door allerlei effecten, maar het kan nog spannender gemaakt worden.

Virtual reality lijkt hierbij een grote rol te gaan spelen. Het eerste Nederlandse project opent binnenkort in Utrecht in het oude Muntgebouw. In deze escape room reis je samen met vrienden door de tijd en probeer je ondertussen te ontsnappen uit de kamer. Hoe de combinatie tussen een echte ruimte en VR precies gaat werken is nog even onduidelijk, maar het idee lijkt veelbelovend.

2. VR voor onderwijs

Oké, onderwijs klinkt niet direct als iets spannends, maar het kan wel degelijk een stuk boeiender worden dankzij virtual reality. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele operatie uitgevoerd door chirurgen in opleiding. Als de kwaliteit van de VR goed genoeg is, kunnen ze zo eindeloos oefenen en is de kans op medische ongelukken een stuk kleiner.

Een concrete VR toepassing in het onderwijs is op dit moment al de zogenaamde Dementiebril. Hiermee kunnen mantelzorgers van demente personen zelf voelen hoe het is om dement te zijn. Op deze manier kunnen zij beter begrijpen hoe iemand met dementie in elkaar zit en hoe deze persoon het beste benaderd en geholpen kan worden.

3. Films met virtual reality

We hebben al een tijdje 3D-films, maar laten we eerlijk zijn: ze zijn vaak toch vrij duf. Zo nu en dan vliegt er iets ‘op je af’, maar het stelt allemaal niet zo veel voor. Sterker nog, aardig wat mensen, ook ondergetekende, hebben de voorkeur aan normale films boven 3D-films.

Met VR komt hier misschien een einde aan. Er wordt al druk geëxperimenteerd met films die in virtual reality werken. De gerenommeerde regisseur/producent Woody Allen heeft bijvoorbeeld al een tragikomedie geproduceerd waarbij de kijker een VR-bril moet dragen. Het verhaal gaat over een overleden persoon en de invloed die dit heeft op nabestaanden rond de uitvaart. Het bijzondere is dat je dit verhaal deels door de ogen van de overledene ziet dankzij de VR-bril.

4. Alphabet 

Alphabet is het moederbedrijf van Google en heeft een hele divisie gewijd aan virtual reality. Alphabet/Google heeft hiervoor natuurlijk een vrijwel eindeloze bron geld, dus er wordt veel verwacht van de ontwikkelingen waarmee het bedrijf komt. De cardboard VR-bril is al iets bijzonders: een goedkope kartonnen bril waarmee virtual reality ervaren kan worden, mits de persoon een smartphone heeft.

Waar Alphabet precies mee bezig is, blijft nog even onduidelijk, maar het lijkt onder meer om een stand-alone VR-bril te gaan. Dit wil zeggen dat de bril niet langer verbonden hoeft te zijn met een computer of smartphone, zoals dit nu wel het geval is. Dat zou betekenen dat de drempel om VR te gebruiken aanzienlijk verlaagd wordt.

5. Virtuix

Virtuix is een bedrijf dat zelfs virtual reality naar een nieuw niveau brengt. Het ontwikkelt varianten op games, waarbij je niet alleen een VR-bril draagt, maar ook nog eens loopt op een loopband. Speel je een schietspel, dan draag je ook nog eens een nepwapen in je handen waarmee je echt kunt schieten.

De toepassing zit nu al heel dicht bij realiteit, dus het is eigenlijk wachten tot er ethische vragen gesteld gaan worden over bijvoorbeeld schietspellen. Toch vinden wij het vooral heel tof op dit moment. Bovendien zullen er vast ook allerlei andere toepassingen denkbaar zijn met een dergelijke loopband, zoals ‘praktijk’-training in gevaarlijke situaties voor militairen en politieagenten. Ook hier kan het onderwijsdeel dus een grote rol gaan spelen.

 

Foto man op bank met VR-bril van Shutterstock

Leave a Response