AutomotiveLifestyle

Wat te doen nu we een helm moeten gaan dragen op de snorfiets?

Dion910 views
Je moet er zelfs mee de rijbaan op.

Rijd jij op een snorfiets maar is een helm niets voor jou? Dan ga je een duistere toekomst tegemoet. Amsterdam is al overstag, en het ziet ernaar uit dat het niet lang meer gaat duren voordat ook in de rest van Nederland de snorfietsrijder een helm op moet en misschien zelf ook de rijbaan op moet. En dat zijn nou juist de redenen waarom je voor snorfiets hebt gekozen, dat je dat niet hoefde. Je bevindt je dus, en velen met je, op een metaforisch kruispunt: ga je toch mee met de nieuwe regels, of kies je voor een andere manier van transport? Wij doen alvast wat suggesties voor die laatste optie.

Opschalen

Je kunt natuurlijk je snorfiets inruilen voor een brommer of scooter. Als je dan toch een helm op moet en de rijbaan op moet, dan kun je net zo goed rijden op een voertuig dat een stuk sneller gaat dan die snorfiets. Maar ook dan zal je te maken krijgen met de ‘discriminatie’ van vervuilende voertuigen. Als er al plaatsen overblijven in stadscentra om je brommer of scooter veilig en legaal te stallen, dan kun je op termijn nog uitgesloten worden door de invoering van een milieuzone. Ruil je de snorfiets in voor de auto, dan kun je aansluiten in de files en je blauw betalen voor parkeren. Als je überhaupt een plek kunt vinden.

Bij een high-speed e-bike moet je wel een helm op.

De elektrische fiets

Eén manier waarop je ontkomt aan sancties tegen vervuilende voertuigen zonder zelf al het werk te moeten doen om vooruit te komen, is de elektrische fiets. De zogenaamde e-bike werkt op stroom uit een accu die je moet opladen, en slaat dus geen uitlasgassen uit. Het geeft je tevens de keuze of je zelf wilt fietsen of de motor wilt gebruiken om vooruit te komen. Een goede keuze dus voor het langzaam invoeren van een wat actievere levensstijl. Let wel goed op, want er bestaan verschillende types elektrische fietsen. Ga je voor een reguliere e-bike, dan kun je maximaal 25 kilometer per uur. Hetzelfde als de snorfiets dus, alleen ben je dan niet verplicht om een helm te dragen. De ‘high speed’ elektrische fiets kan tot 45 kilometer per uur en wordt daarom als brommer beschouwd. Het gevolg daarvan is dat er wél een helmplicht geldt, een geel nummerbord op moet, en dat je er de rijbaan mee op moet. Ga je voor een e-bike, sluit er dan een verzekering bij af. Ze zijn helaas bijzonder populair bij het dievengilde.

Gewoon de fiets pakken

Je kunt ook de aanstaande verandering in de regels voor het gebruik van de snorfiets aangrijpen om meteen actiever te gaan leven. Dat kan door je snorfiets in te ruilen voor de transportfiets heren. Dit is ‘gewoon’ een stevige fiets met een rek voor bagage voorop. Deze zijn te krijgen met handremmen of terugtraprem, afhankelijk van wat je voorkeur heeft. Ook zijn er modellen waarbij het mogelijk is om een kinderzitje achterop te plaatsen. Met wat creativiteit is het wellicht ook mogelijk om naar het voorbeeld van Herman Finkers het kind voorop te plaatsen, zodat jij uit de wind blijft. Je hoeft in ieder geval met een transportfiets niet bang te zijn om verbannen te worden uit de stadscentra, voor de gezonde fietser is namelijk altijd plaats. De toename aan snelfietspaden maken het leven van de fietser ook comfortabeler, dus misschien is het wel gewoon tijd om mee te gaan in de nieuwe vaart der volkeren.

Leave a Response