Wat zijn de verschillen tussen een hybride, plug-in hybride en elektrische auto?
De autotechniek heeft het laatste decennium een aardige vlucht genomen. De brandstofmotor begint langzamerhand vervangen te worden voor een elektrische motor. Daardoor zijn er nu verschillende typen auto’s op de markt die daar gebruik van maken: de hybride auto, de plug-in hybride en de elektrische auto. Maar wat is nu eigenlijk het verschil?
Hybride auto
Een hybride auto heeft onder motorkap twee motoren. Eén daarvan is een klassieke verbrandingsmotor die werkt op een brandstof zoals benzine. De andere motor is een elektrische motor met een accu. Tijdens het rijden wordt die accu opgeladen met behulp van de verbrandingsmotor. Dat maakt dat je een hybride auto niet ‘aan het stopcontact’ hoeft op te laden. Hybride auto’s zijn weer onder te verdelen in twee categorieën. Ten eerste is er de ‘mild hybrid’, waarbij de elektrische motor puur functioneert als ondersteuning voor de verbrandingsmotor. Als gevolg daarvan zal een mild hybrid nooit alleen elektrisch rijden. Dan is er ook nog de ‘full hybrid’. Deze heeft een accu met een grote capaciteit, waardoor hij wel op de elektrische motor kan rijden, zij het voor een korte afstand en met een beperkte snelheid.
Plug-in hybride auto
Een categorie op zich is de plug-in hybride auto. Zoals de naam al suggereert, kun je een plug-in hybride wél opladen aan een stopcontact. Dit type auto combineert ook verbrandingsmotor met een elektrische motor, maar de herlaadbare batterij in een plug-in hybride auto een stuk groter en beter in staat om op de elektrische motor te rijden, zij het wel op korte afstanden: een kilometer of 30 kan op één volle accu elektrisch gereden worden. Plug-in hybride auto’s zijn duurder dan klassiek hybride auto’s. Wil je optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden van het elektrisch rijden met een plug-in hybride, dan moet je wel thuis en/of op je werk over een laadpaal beschikken.
Elektrische auto
Een elektrische auto is in tegenstelling tot een hybride auto volledig elektrisch. Hij heeft één forse accu, die onderaan ligt en het zwaartepunt van de auto lager maakt, en één of meerdere elektrische motoren. Er is geen versnellingsbak, omdat je bij het optrekken meteen gebruik kunt maken van de volledige kracht. Omdat er geen brandstof bij komt kijken, stoot een elektrische auto tijdens het rijden geen CO2 uit. In vergelijking met brandstofauto’s en hybride auto’s heb je met een elektrische auto ook minder onderhoudskosten, omdat er minder slijtage van onderdelen plaatsvindt. Een elektrische auto is prijzig en heeft een actieradius die lager is dan die van een auto die brandstof verbruikt: 150 tot 400 kilometer op een volle accu, afhankelijk van welke auto het betreft. Je bent volledig afhankelijk van laadpalen om te kunnen rijden met een elektrische auto.
De verschillen tussen deze typen auto’s zijn dus niet verwaarlozen. Wel zetten ze allemaal een stap in de richting van het verlagen van CO2-uitstoot en is het altijd een duurzamere keuze dan een auto die nog volledig op brandstof werkt.