Eten & Drinken

Welke olie is het gezondste om mee te koken?

Joris1170 views
Welke olie is het gezondste om mee te koken

Heb je je ooit afgevraagd waarom gefrituurd en vet eten bereid in olie zo slecht voor je is? Ten eerste zetten ze de noodzakelijke voedingstoffen die het voedsel oorspronkelijk bezat volledig om en breken ze deze ook nog eens af. Ten tweede is het gebruik van olie van slechte kwaliteit allesbehalve de beste manier om je lichaamscellen weer bij te vullen. Je gezondheid zal je letterlijk op je buik kunnen schrijven! Wees echter niet bang, want Mannennieuws zal je vraag welke olie het gezondste is om mee te koken uitvoerig beantwoorden. Dan kan je gelijk aan de slag met een van onze recepten!

Ongezonde olies om mee te koken

dislike-157252_1280

1. Koken met palmolie

Waarom palmolie vermijden
Afbeelding dankzij Shutterstock

Waarom je palmolie moet vermijden: Buiten het feit dat palmolie (en andere olies van slechte kwaliteit) bij het bereiken van een bepaalde temperatuur omgezet worden naar schadelijke en ongezonde stoffen voor je lichaam, bevordert het ook nog eens hartziektes. Daarnaast heeft het gebruik van palmolie niet alleen een effect op jou, want het wordt namelijk niet alleen gebruikt als olie om mee te koken. Het kan namelijk ook gevonden worden in snacks zoals ijsjes en crackers en zelfs huishoudmiddelen zoals wasmiddel. De productie van deze olie is ook een groot probleem, omdat hiervoor grote delen van het regenwoud omgekapt worden. Dit verwoest de huizen van de inheemse bevolking maar ook die van bedreigde diersoorten zoals bosvogels en orang-oetans. Doe dus wat je kan om deze olie te vermijden, en help zo niet alleen jouw lichaam, maar ook die van onze harige vriendjes in het oerwoud!

2. Koken met plantaardige olie

Waarom je plantaardige olie moet vermijden: Olie van sojabonen, zonnebloemen, koolzaad, saffloer en maïs zijn vaak van bijzonder slechte kwaliteit. Naast hartziektes, kunnen deze olies ook fysiologische aandoeningen zoals depressie en ontstekingen veroorzaken. De planten waarvan deze olies gemaakt worden, worden vaak met tonnen pesticiden besprenkeld en zijn meestal ook nog eens genetisch gemanipuleerd. Bij het verwerken worden ook tal van chemische producten gebruikt. Wil je toch bijvoorbeeld zonnebloemolie of koolzaadolie gebruiken, kies dan voor een biologisch product waarbij de olie koud geperst werd. Zo heb je nog altijd de goede voordelen voor je gezondheid.

Gezonde oliën om mee te koken

Dit was het slechte nieuws. Gelukkig zijn er nog tal van andere oliën waarmee je gezond kunt koken. Zoals hierboven vermeld werd, is koud geperste olie altijd beter voor je lichaam omdat hun natuurlijke bijdrage aan je gezondheid niet vernietigd of veranderd werd. Hierdoor krijg je meer van het goede spul. Kies dus voor niet-geraffineerd en koud geperst. Nu volgen een aantal olies waarmee je gezond kunt koken.

hand-157251_1280

1. Virgin kokosolie

Koken met kokosolie gezond
Afbeelding dankzij Shutterstock

Voordelen: Kokosolie staat met recht en reden op nummer één op onze lijst van gezondste olie om mee te koken. Naast de vele voordelen voor je gezondheid is het ook nog eens ontzettend gevarieerd in gebruik: koken, bakken en dressings…kokosolie is van alle markten thuis. Het bevat gezonde vetzuurketens, octaanzuur, laurinezuur en decaanzuur, die vitaal zijn voor je lichaam. Daarbovenop is deze olie gemakkelijk te verteren, anti-microbieel en schimmelwerend gebonden en geeft het je onmiddellijk energie. Kokosolie wordt ook nog eens verwerkt door je lever, waardoor het onmiddellijk wordt omgezet voor gebruik en dus niet als vet in je lichaam wordt opgeslagen!

Kokosolie is bewezen de bloeddruk te verlagen en hartziektes tegen te werken, infecties van de urinewegen te genezen en ontstekingen te verminderen. Het versterkt je immuunsysteem, verbetert je hersenfuncties en energieniveaus en voorkomt tandbederf en tandvleesaandoeningen. Alsof dat nog niet genoeg is, helpt het je ook gewicht verliezen en spieren opbouwen. En nog veel veel meer!
Naast het feit dat het ongetwijfeld de gezondste olie is om mee te koken, is kokosolie ook een geweldige moisturizer voor je huid en een geweldige basis voor baardverzorging. Het kan ook gebruikt worden om deodorants van te maken, voor tandverzorging en talrijke andere hygiëneproducten. Wanneer je in de winkel bent om je kookbenodigdheden te kiezen, kan je kokosnoot de foute kant uit!

2. Koken met extra vergine olijfolie

is koken met olijfolie gezond

Voordelen: deze heerlijke olie van hoge kwaliteit heeft vele voordelen voor je gezondheid. Of je er nu mee kookt, bakt of in dressings gebruikt, het is altijd geweldig om in je keuken te hebben. Olijfolie bevat Vitamine E en K, beta-caroteen, Omega 3 en is rijk aan Omega 9. Daarnaast heeft het ontstekingsremmende eigenschappen, gaat het osteoporose tegen en is het rijk aan krachtige fenol antioxidanten, die tal van ziektes tegengaan.

Naast deze vele voordelen voor je gezondheid, kan extra vierge olijfolie ook voor tal van andere dingen gebruikt worden. Dit varieert van polijstmiddel voor hout tot afbijtmiddel en zelfs hulpmiddelen tegen snurken! Yep, het nemen van een aantal slokjes extra vergine olijfolie voor het slapengaan, kan je keelspieren helpen smeren en zo snurken voorkomen.
Pas echter op voor de kwaliteit van je extra vergine olijfolie, want er zijn vele op de markt die onttrokken worden door het gebruik van chemische processen. Of ze worden zelfs gemixt met andere goedkope oliën. Kijk dus altijd goed voor natuurlijk verwerkte olie van hoge kwaliteit!

3. Koken met avocado-olie

is koken met avocado-olie gezond
Afbeelding dankzij Shutterstock

Voordelen: Avocado-olie is rijk aan Omega 9 oliezuur, dat goed is voor je hart. Het bevat ook Vitamine E en A en is betrouwbaar en smaakvol voor je culinaire noden. Avocado-olie is nutriënt dicht en kan gebruikt worden voor heerlijke dips en dressings. Het bevat ook regenererende eigenschappen die de cholesterol verlagen en helpt het voorkomen van diabetes en obesitas. Avocado-olie is zelfs bewezen gewrichtsontsteking ongedaan te maken! Deze bad boy is ook geweldig voor droge huid en haar en een fantastisch product om aan je voorraadkast toe te voegen.

Ongeacht welke olie je kiest, onthoud dat olie ALTIJD een rookpunt heeft. Hierbij kan elke olie, zelfs de heilzame en gezonde oliën, worden afgebroken. Let dus goed op dat je olie niet zichtbaar begint te roken in de pan.
Het belangrijkste dat je moet onthouden is dat elke olie, maakt niet uit hoeveel voordelen deze voor je gezondheid heeft of niet, nog steeds een vet is. Daarom moet je ze altijd met mate gebruiken tijdens het koken om je lichaam soepel te houden.

Veel kookplezier!

Joris
Geboren met een pen in de hand, wereldreiziger, foodie, sporter, filmfanaat en taalliefhebber.

Leave a Response