Lifestyle

De wereld van YouTubers: miljonairs vanuit hun slaapkamer

David1337 views

Vraag een gemiddelde tiener naar Brad Pitt en lang niet iedereen zal precies weten wie dit is. Noem echter de naam ‘Pewdiepie’, en iedereen weet waar je het over hebt. Met name voor de huidige tieners zijn beroemdheden al lang niet meer sterren van het witte doek of televisie, maar van YouTube en in mindere mate Instagram.

De wereld van YouTube, opgericht in 2005, groeit nog altijd in een noodtempo. Diverse YouTubers, die een eigen kanaal hebben en regelmatig video’s posten, hebben miljoenen, zo niet tientallen miljoenen volgers wereldwijd. Hiermee hebben veel YouTubers een veel groter bereik dan televisieprogramma’s die zich richten op dezelfde doelgroep.

Met Mannennieuws.nl nemen we een kijkje bij de YouTubers, de wereldsterren van de toekomst.

Roem vanuit de slaapkamer

Bijna zonder uitzondering is iedere YouTuber ooit begonnen met het maken van filmpjes vanuit de slaapkamer. Veel van hen maken gamevideo’s, maar nog vaker gaat het met name over de persoonlijkheid en de dynamiek tussen andere YouTubers die zorgt voor de ongekende populariteit van hen.

Bijna altijd blijven de YouTubers werken vanuit een slaapkamer of simpelweg een werkkamer thuis.

Grofweg richten de meeste YouTubers zich op tieners tot twintigers, waar ze dan ook verreweg de meeste bekendheid genieten. Terwijl ze miljoenen volgers verzamelen, neemt ook de professionaliteit toe. De internetsterren hebben dure camera’s, professionele belichting en geluid en werken regelmatig samen met vooraanstaande merken in allerlei markten.

En toch wordt het vrijwel nooit een kille zakelijke wereld. Bijna altijd blijven de YouTubers werken vanuit een slaapkamer of simpelweg een werkkamer thuis. Een groot deel doet de montage nog zelf en achter de ideeën van de filmpjes zit geen grote productiemaatschappij.

Pewdiepie: een bereik waar de televisie alleen van kan dromen

Het is juist deze persoonlijke touch en informaliteit die ertoe heeft geleden dat de YouTubers miljoenen volgers hebben gekregen, die bovendien enorm trouw zijn. De grootste YouTuber op dit moment (en waarschijnlijk ook de komende jaren) is de Zweedse Felix Kjellberg, beter bekend als Pewdiepie. De 27-jarige werd populair met zijn gamevideo’s waarin hij enigszins over-de-top reageert op wat hij ziet.

Wanneer iedere persoon op aarde twee filmpjes van hem bekijkt, zit je nog steeds niet bij zijn totale aantal videoweergaven.

Inmiddels gamet hij minder en houdt hij zich ook meer bezig met reacties op actualiteiten en gebeurtenissen op het internet, waarmee hij niet alleen jeugd aanspreekt, maar ook een grote groep twintigers.

Kjellberg heeft inmiddels maar liefst 55 miljoen volgers (!). Dagelijks komen er gemiddeld zo’n 15.000 volgers bij. Samen bekeken zij zijn video’s ruim 15 miljard keer. Wanneer iedere persoon op aarde twee filmpjes van hem bekijkt, kom je nog steeds niet aan dat ontzagwekkende getal. Ook financieel heeft dit Kjellberg geen windeieren gelegd, met een geschat vermogen van meer dan tien miljoen euro.

De extravagante Lamborghini van YouTuber KSI.

Rijkdom, macht en loyaliteit

Niet alleen Kjellberg is succesvol, nog eens duizenden andere YouTubers kunnen prima leven van hun leven als filmpjesmaker, waarvan een aanzienlijk deel ook inmiddels miljonair is. Zo kocht de Brit Olajide Olatunji (beter bekend als KSI, 16 miljoen volgers) een Lamborghini en penthouse in hartje Londen en hebben diverse niet-Amerikaanse YouTubers inmiddels een tweede huis in Los Angeles.

Dankzij YouTube hebben ze in de media ook enorme machtspositie verworven, want anders dan traditionele media, groeit hun bereik nog altijd jaarlijks en zijn hun volgers vaak erg loyaal.

Felix Kjellberg/Pewdiepie (links) met zijn vriendin Mazia Bisognin (eveneens YouTuber)

Dat bleek niet zo lang geleden wel toen Kjellberg stevig bekritiseerd werd door het gerenommeerde Wall Street Journal. Kjellberg staat bekend om zijn harde, duistere humor, waarbij hij ook Nazi- en Hitler-grappen niet schuwt. Dit viel de Wall Street Journal op, waarna zij aanklopten bij YouTube (die een betaalde serie met Kjellberg maakte) en Disney (die als manager van Kjellberg fungeren).

Door de druk van de traditionele media besloten zij de stekker uit de samenwerking te trekken, maar voor de Wall Street Journal leek dit niet voldoende. Diverse artikelen verschenen over Kjellbergs vermeende anti-semitisme, rechtse standpunten en neo-Nazipraktijken, waarbij objectief gezien aardig wat feiten uit zijn verband gerukt werden.

Veel traditionele media namen de berichtgeving over, waarbij werd gesproken over de ondergang van Pewdiepie. Dat bleek echter allesbehalve waarheid, want de vaste kijkers op YouTube schaarden zich massaal achter de Zweed, inclusief andere YouTubers waar hij eerder conflicten mee had gehad. In plaats van een ondergang, steeg de dagelijkse aanwas van nieuwe volgers met ongeveer 500% gedurende enkele dagen rond de publicaties.

YouTube als alternatief voor televisie?

Uit de cijfers en de gebeurtenissen rond Kjellberg blijkt de positie van YouTube(rs) wel. Ze hebben een groot bereik en kunnen eenvoudig mee met de huidige traditionele media. De vraag is hoe de toekomst eruit ziet voor het platform. De jonge, snelle multimiljonairs van het platform piekeren er niet over om naar de televisie te vertrekken, waar ze hun publiek veel minder goed weten te bereiken.

Het zou zo maar kunnen dat YouTube het in de toekomst volledig gaat overnemen van het logge medium dat televisie is vergeleken met het internet, zeker wanneer de huidige jeugd die opgroeit met YouTube zelf kinderen krijgt die ook niet beter weten.

 

Hoofdfoto: Alexey Boldin / Shutterstock.com
Foto Pewdiepie: Kathy Hutchins / Shutterstock.com

Leave a Response