Wes Anderson: de regisseur die je haat of liefhebt
Iedereen kent regisseurs als Steven Spiegelberg, Peter Jackson en Clint Eastwood, maar hoe zit dat eigenlijk met Wes Anderson? Bij een groep filmliefhebbers staat hij bekend als één van de beste regisseurs van dit moment, maar de échte mainstream heeft hij nog niet te pakken.
De films van Wes Anderson staan bekend als excentriek en bijzonder. Een beetje net als Quentin Tarantino, maar dan toch heel anders. Omdat wij bij Mannennieuws.nl de films van Anderson enorm kunnen waarderen, vinden we het tijd om hem in een artikel wat aandacht te geven.
Wes Anderson: veelzijdig, eigenzinnig en getalenteerd
De 47-jarige Wes Anderson werd geboren in het conservatieve Texas, maar is in zijn filmonderwerpen allesbehalve conservatief. Hij staat bekend om zijn bijzondere stijl en veelzijdigheid in het filmmaken. Hij is niet alleen de regisseur van zijn films, maar ook vaak de schrijver en producer. Critici omschrijven vaak als een “auteur” wat in de filmwereld zoveel betekent als iemand die alle vaardigheden van het filmmaken bezit.
Er zit altijd een diepere bodem in de films die niet zelden vrij melancholisch is.
Hoewel zijn bekendheid vooral groot is onder filmkenners, heeft hij dankzij zes Oscar-nominaties ook bij de meer casual filmkijkers bekendheid gekregen. Zijn laatste grote succes was The Grand Budapest Hotel, die vier Oscars won en nog eens vijf nominaties kreeg, waaronder drie voor Anderson zelf.
De stijl van Anderson: hate it or love it
Hoewel de meeste kenners het er wel over eens zijn dat Wes Anderson een fenomenale regisseur is, wil dat niet zeggen dat iedereen zijn films leuk vindt. Zijn excentriciteit komt duidelijk naar voren in de films en dat vindt lang niet iedereen interessant.
De films van Anderson kun je zien als komedies, maar niet in de categorie van bijvoorbeeld Ben Stiller of The Hangover. Er zit altijd een diepere bodem in de films die niet zelden vrij melancholisch is. Bovendien zijn de films sterk gedreven door de personages, wat betekent dat er veel dialoog is en het verhaal dus erg sterk leunt op het spel van de acteurs en actrices. Dat spel zit in de meeste films gelukkig goed bij Anderson.
Visueel valt op dat Anderson altijd bezig is met symmetrie in zijn shots, op het obsessieve af. Ook gebruikt hij minder kleuren dan gebruikelijk, waardoor je soms al aan één frame kunt zien dat het een Anderson film is. Het beperkte kleurpalet zorgt ervoor dat je je net iets meer waant in een aparte leven, wat bijdraagt aan de aparte sfeer die je voelt bij het zien van Andersons films. Ook dit is overigens een factor die bij de ene persoon een stuk beter aanslaat dan bij de andere persoon.
3 Films om te zien van Anderson
Ben je nog niet bekend met het werk van Wes Anderson, dan wordt het hoog tijd om eens een film van hem te proberen. De kans bestaat namelijk zo maar dat je zijn stijl geweldig vindt en dus een hoop goede films tegoed hebt. De volgende drie films zijn wat ons betreft altijd het kijken waard:
The Grand Budapest Hotel (2014)
Het grootste succes van Anderson was The Grand Budapest Hotel, dus als je dan toch een film van hem gaat kijken is dit een logische keuze. De film gaat over een conciërge die werkt in een beroemd hotel in het fictieve Zubrowska. Hier wordt hij onterecht beschuldigd van moord, waarna hij samen met een bediende uit de lobby zijn onschuld probeert te bewijzen.
Moonrise Kingdom (2012)
Moonrise Kingdom is een film die, geheel in de stijl van Anderson, enigszins apart is en werkt met een beperkt kleurpalet. Twee kinderen uit een jeugdkamp waar met harde hand wordt geregeerd besluiten er tussenuit te piepen en samen een leven op te bouwen in de bossen. De leiders proberen de kinderen terug te vinden, wat de kinderen zelf absoluut niet willen. Naast het geweldige spel van de kinderen zijn er ook hoofdrollen voor sterren Bruce Willis en Edward Norton.
Fantastic Mr. Fox (2009)
Waar The Grand Budapest Hotel en Moonrise Kingdom nog redelijk laagdrempelig zijn, is Fantastic Mr. Fox toch wel echt een flinke test of Wes Anderson films bij je passen. De film houdt het midden tussen een animatie en poppenspel, waarbij veel shots volledig 2D zijn, een beetje zoals games van vroeger.
De films gaat over Mr. Fox, een vos die het perfecte leven heeft. Zijn leven wordt echter bedreigd door zijn menselijke buren (boeren) die hem weg willen hebben. De film is een komedie, maar heeft een vrije donkere bodem, gezien het bedreigen van leefgebied van dieren een serieuze realiteit is.