Lifestyle

Wordt productiever als man: 4 handige tips!

Jaro732 views
productiever worden

De maatschappij waarin we vandaag de dag leven is druk, heel druk. Niet dat we veel harder werken dan voorheen, maar er zijn veel meer prikkels dan vroeger. Door de komst van smartphones, Social Media én mediaplatformen zoals Netflix wordt je makkelijk afgeleid en is het lastig om productief te blijven. Overal waar je maar bent word je ‘gestoord’ door prikkels. Dus ook op de werkvloer of op school. Hoe zorg je nu dat je wel productief blijft als man? Wij hebben 4 handige tips op een rijtje gezet!

Wat is productief?

Misschien denk je dat je van jezelf al behoorlijk productief bent. Toch kan het altijd nog beter. Bovengenoemde afleidingen sluipen er namelijk vaak bij in. Maar wat is ‘productief’ nu precies? Wat is de betekenis van productief? Op Mijnwoordenboek.nl worden de volgende definities gegeven:

  • Actief
  • Creatief
  • Nuttig
  • Renderend
  • Van nut
  • Voortbrengend
  • Winstgevend
  • Vruchtbaar

Het verschilt uiteraard per persoon welke opvatting van toepassing is. Werk je in de creatieve sector dan geldt de tweede definitie. Heb je een fysiek beroep dan geldt de eerste definitie. In dit artikel verstaan we onder ‘productief zijn’ de 4edefinitie: renderend.

Productiever worden

Je kunt tegenwoordig eenvoudig een ochtend verspillen met ‘niks doen’. Je wordt wakker, checkt even je Facebook en Instagram feed, je kijkt de nieuwe aflevering van je favoriete serie, je stuurt wat chatberichten naar vrienden of naar leuke dames en het is alweer lunchtijd. En voor hetzelfde geld breng je de middag op precies dezelfde wijze door. En hier hoef je totaal geen moeite voor te doen. Het gaat als het ware vanzelf. Dit kan natuurlijk een keertje gebeuren, op een vrije zondag bijvoorbeeld, maar als je fulltime werkt of een intensieve studie volgt, dan is dit natuurlijk niet handig. Onderstaande tips zullen je gegarandeerd helpen om als man productiever te worden.

productiever worden 2

Lees ook: Een toffe werkplek inrichten: 3 tips!

1 Verdeel je planning in kleine ‘hapjes’

Wanneer je een to-do list van hier tot Tokyo hebt, dan ben je waarschijnlijk niet gemotiveerd om hieraan te beginnen. Je weet niet eens waar je moet beginnen. De verleiding om Netflix te kijken is in deze situatie natuurlijk groot. Een manier om te zorgen dat je to-do list overzichtelijker wordt is door deze te verdelen in kleine, tastbare taken. Schrijf puur en alleen de taken op die je vandaag wilt afronden en vergeet even het grote plaatje. Op deze manier kun je stapsgewijs je to-do list afwerken!

2 Zonder jezelf af

En daarmee bedoelen we niet alleen het afzonderen van je directe omgeving. Sluit terwijl je aan het werk bent ook alle (online) communicatiemiddelen. Denk bijvoorbeeld aan je telefoon, Twitter, Facebook, Instagram, WhatsApp, noem maar op. Ook betreft je zakelijke mailbox kun je – terwijl je aan het werk bent – het beste de notificaties uitzetten. Spreek met jezelf bijvoorbeeld af dat je eens per 2 uur mag checken of je een berichtje bent. Zo houd je meer tijd over om daadwerkelijk te werken en je to-do list stapje voor stapje af te gaan.

3 Werk in etappes

De meeste mensen hebben een 9 tot 5 baan. Niemand kan echter 8 uur achter elkaar productief werken. Je hebt dan wel een paar koffiepauzes en een lunchbreak, maar je zit nog steeds meerdere uren aaneen achter je bureau. Meerdere onderzoeken wijzen uit dat de gemiddelde persoon al na 25 minuten een deel van zijn concentratie verliest. Een manier om je concentratievermogen optimaal te benutten is door in sessies van 25 minuten te werken, ook wel de ‘pomodoro techniek’ genoemd. Hoe werkt het? Je neemt de takenlijst van tip 1 erbij en verdeelt deze taken in sessies van 25 minuten. Nu werk je deze lijst van boven naar beneden af. Je zet een wekker en na 25 minuten neem je een paar minuten pauze. In totaal doe je 4x 25 minuten, waarna je een langere pauze neemt. Zo benut je optimaal je concentratievermogen en zul je nog productiever zijn!

4 Geniet van het werken!

Als laatste tip: maak het werken leuk! Wanneer je werk leuk is, zul je ervan genieten en dit komt je productiviteit ten goede. Stel je voor dat je een brief moet schrijven naar een klant en je zit hier erg tegenop. Dan wil je dit in eerste instantie zo snel mogelijk gedaan hebben, wat vaak ten koste gaat van de kwaliteit. Je kunt er ook voor kiezen om jezelf een lekkere bak koffie in te schenken, een ontspannend muziekje en het leuk voor jezelf te maken. Wanneer je ergens van geniet, zul je zonder dat je het door hebt je taak afgerond hebben!

Hoe productief ben jij? Zijn we nog tips vergeten? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Jaro
Jaro is schrijver, Digital Nomad en eigenaar van de lifestyle blog Tipify. Hier vind je handige tips voor jongvolwassenen.

Leave a Response