Zo gaat het vervangen van een autoruit in zijn werk
Een autoruit laten vervangen is wel eens nodig, zeker als je vaak onderweg bent. Er kan een ster ingekomen zijn door een steentje, of er is ingebroken in de auto. Als je de ruiten laat vervangen denk je er meestal niet over na hoe dit precies gaat. Ook weten de meeste mensen niet wat er allemaal van een autoruit wordt gevraagd. We leggen het je uit in dit artikel.
Verschillende autoruiten
Een auto op zich kent verschillende soorten ruiten. In de meeste gevallen gaat het om de volgende ruiten:
- Voorruit
- Achterruit
- Zijruiten – mogelijkheid tot openen
- Zijruiten – vast
- Dakramen
Aan al deze ruiten worden andere eisen gesteld. De voorruit krijgt het meest te verduren dus is het logisch dat deze van goede kwaliteit is. Maar ook zijruiten zijn van belang als het gaat om een aanrijding, maar ook in geval van inbraak. Bovendien kunnen een aantal zijruiten geopend worden dus is er een speciale bevestiging voor nodig. Een achterruit heeft vrijwel altijd ruitverwarming en steeds vaker een antenne in het glas.
Ruiten vervangen
Bij moderne auto’s is de montage van de voor- en achterruit hetzelfde. Beiden zijn gemonteerd op een dikke laag sterke ruitenlijm. Bij het vervangen van een ruit moet deze kit worden doorgesneden zonder daarbij de carrosserie van de auto te beschadigen. Dit gebeurd door een zagende beweging met staaldraad te maken. Door buiten en binnen om en om aan de draad te trekken, zaagt men de kitlaag door. Als de oude ruit is verwijderd, moet het gedeelte van de auto goed schoon, vlak en vetvrij gemaakt worden. Vervolgens wordt er nieuwe lijm worden aangebracht en kan de ruit worden gemonteerd. Deze manier van monteren wordt ook toegepast bij vaste zijruiten en panoramadaken. Schuif-dakramen worden vaak in een frame gemonteerd.
Zijramen vervangen
De zijruiten in de autodeuren hebben vrijwel altijd de mogelijkheid om te openen. In de meeste auto’s gaat dat inmiddels elektrisch door middel van een motortje. Maar ook bij het gebruik van een handslinger is het mechanisme identiek. Om de ruit te vervangen moet het paneel aan de binnenkant van de deur worden verwijderd. Vervolgens kun je de zijruit uit het mechanisme tillen. De nieuwe ruit wordt van bovenaf in het mechanisme geleid en vastgezet. Na het testen van het open en dichtgaan, kan het paneel van de deur weer worden gemonteerd.
Veiligheid en andere eisen
Omdat ruiten belangrijk zijn voor de veiligheid en het comfort van de inzittenden, worden er best wat eisen aan ruiten gesteld. De voorruit mag niet zomaar breken, maar moet in kleine stukjes breken die zoveel mogelijk aan folie blijven hangen. En net als op tijd de ruitenwissers vervangen moet ook een voorruit voor goed zicht zorgen. De zijruiten mogen dunner zijn om gewicht te besparen, maar er moet niet te veel rijwind te horen zijn. De achterruit is bovendien vaak voorzien van ruitverwarming en een radioantenne. Daarbij komt dat auto’s steeds lichter moeten worden, dus moeten de ruiten zo licht mogelijk zijn.
Er komt best wat kijken bij het vervangen van een autoruit. De manier van monteren is per ruit verschillend. Maar ook de eisen van iedere ruit verschillen. De juiste autoruit is daarom belangrijk, maar ook de manier van monteren. Want veiligheid staat voorop.