Autoschade! Wat nu?
Laten we er eerlijk over zijn: voor velen van ons mannen is de auto een verlengstuk van jezelf. We rijden graag, zijn trots op onze wagen en zijn er bovenal zuinig op. Schade aan je auto is dan ook ongeveer even welkom als een collectant tijdens etenstijd. Sterker nog, we kunnen er aardig buikpijn door krijgen omdat onze trots een beetje beschadigd is. Daarom leek het ons goed om eens een artikel te wijden aan wat te doen bij autoschade.
Stappenplan bij constatering schade
Heb je schade aan je auto geconstateerd, probeer dan als eerste te constateren van de oorzaak van het ontstaan van de schade is. Soms is dit voor de hand liggend, maar soms ook niet. Kijk of je een schuldige kunt aanwijzen. Maak vervolgens – en dit is erg belangrijk! – veel foto’s van de schade vanuit meerdere hoeken. Maak daarbij ook foto’s van de omgeving waaruit de situatie waardoor de schade ontstaan is afgeleid kan worden. Dit kan van groot belang zijn bij het indienen en claimen van de schade bij de verzekering. De politie kan ingeschakeld worden als jij dit nodig acht, maar moet sowieso ingeschakeld worden als er bij een van de betrokken letselschade is ontstaan. Vergeet ook niet om getuigenverklaringen te verzamelen als je getuigen aantreft. Zij kunnen voor de verzekering een objectief beeld schetsen van het ontstaan van de schade.
Spotrepair
Uit het verleden kennen we de verhalen dat bij een kras of een deuk de hele auto overgespoten moest worden bij het herstellen van de schade. Dat is dusdanig duur dat het een reden was om de schade niet te laten herstellen. Gelukkig is het tegenwoordig veel beter mogelijk om ‘spotrepair’ te laten uitvoeren, het plaatselijk schade aan de carrosserie herstellen. Dat is een stuk goedkoper, omdat de monteur probeert enkel dat wat ook daadwerkelijk beschadigd is te herstellen. Dat begint met het uitdeuken en egaliseren van de schade. Maar wat écht het verschil maakt, is dat lakherstel flink verbeterd is in de afgelopen jaren. Waar er vroeger kleurverschil zou ontstaan bij plaatselijk overspuiten, meerdere spuitbeurten nodig waren en de lak er lang over deed om te drogen, us er nu sneldrogende lak waarbij geen kleurverschil hoeft te ontstaan. Voor spotrepair mag een beschadiging zelf niet groter zijn dan 80 centimeter. Het kan zijn dat het niet mogelijk is om op liggende delen zoals het dak en de motorkap de benodigde spuittechniek voor spotrepair toe te passen.
Total loss
Heeft je auto ernstige schade opgelopen? Dan kan het zijn dat hij total loss verklaard wordt. Ben je verzekerd voor de schade, of moet de verzekeraar van de tegenpartij opdraaien voor de schade, dan is het aan de instantie die moet uitbetalen om te bepalen of reparatie nog zinnig is. Jij moet eerst langs bij een schadebedrijf. Die vertelt jou hoe je auto er aan toe is en hoeveel de reparatie zou kosten. Dit vermeld je op de achterkant van het schadeformulier dat je vervolgens indient bij de verzekeraar. Die kan de auto technisch total loss verklaren of financieel total loss verklaren. In het eerste geval gaat het om grote schade door zaken als brand of water. De auto wordt financieel total loss verklaard als de schade met de restantwaarde van de auto meer kost dan de dagwaarde van de auto. Bij total loss krijg je in principe de dagwaarde van de auto vergoedt, mits je goed genoeg verzekerd bent of een andere partij als verantwoordelijke is aangewezen. Daar zul je dan een nieuwe auto van moeten bekostigen.
Zeker weten dat je wilt claimen
Als je geen Allrisk-verzekering maar een WA + Beperkt Casco-verzekering voor je auto hebt, kun je enkel schade claimen die veroorzaakt is door natuurfenomenen, diefstal en in sommige gevallen ook vandalisme. Met een Allrisk-verzekering kun je ook de schade aan je auto die je zelf veroorzaakt hebt of een ander veroorzaakt heeft zonder verantwoordelijkheid te nemen bij de verzekering indienen. Eigenlijk is het een bizarre overweging, want je sluit een autoverzekering af om schade vergoed te krijgen, maar vanwege de bonus-malusladder kan het ongunstig zijn om een schadeclaim in te dienen bij je verzekeraar. De kans bestaat dan namelijk dan je daalt op die ladder omdat je je schadevrije jaren kwijtraakt en daardoor meer maandelijkse premie moet gaan betalen. De vraag is dan of dat opweegt tegen het zelf vergoeden van de schade. Daarom is het verstandig om eerst een offerte voor het repareren van de schade te laten opstellen bij een schadebedrijf.