VR met je smartphone: een kijkje achter de schermen
Waar Virtual Reality in de jaren ’90 compleet flopte voor de commerciële markt, is het vandaag de dag bezig aan een flinke opmars. 30 jaar geleden was de techniek nog te kostbaar en het materiaal niet toegankelijk. In de tussentijd hebben de ontwikkelingen niet stil gestaan. VR en onze smartphones bewijzen zich keer op keer tot een gouden combi. Bijna iedereen is er dan ook wel eens mee in aanraking gekomen. Maar hoe komt zo een unieke 3D-beleving nou precies tot stand? In dit artikel nemen we je mee achter de schermen.
Een terugblik
Voor de oorsprong van VR gaan we terug naar de jaren ’50. In deze periode werd een kleine eenpersoons bioscoop ontwikkeld, die een echte 3D-beleving beloofde. De machine bleek echter veel te groot en onhandig, waardoor dit project een halt toe werd geroepen. Het materiaal bleek bovendien te kostbaar en de techniek was niet voldoende doorontwikkeld. Vandaag de dag is dat wel anders, bijvoorbeeld met onze smartphone. Je hoeft je smartphone alleen maar uit z’n DTEK50 case te halen en in de VR bril te plaatsen. De meeste toestellen zijn voorzien van een krachtige processor, een haarscherp beeld en een langdurige accuduur en alle benodigde sensoren en meetapparatuur. Hiervan zijn de accelerometer en de gyroscoop de twee belangrijkste. Deze meten de bewegingen van je hoofd en de snelheid waarmee je beweegt. Samen met de VR-bril en de bijbehorende app resulteert dit in een vloeiend en realistisch beeld. Wil je nog gemakkelijker genieten van een unieke virtuele beleving? Nog even geduld, voor je het weet komen er 2-in-1 hoesjes om de markt die eenvoudig om te toveren zijn tot VR-bril.
Hoe werkt het?
Virtual Reality betekent net zoveel als ‘Virtuele werkelijkheid’. Met behulp van 3D-beelden bevind je je in een digitale wereld. Drie eenvoudige technieken maken dit mogelijk.
Bewegingsmeters
In een smartphone of VR-bril zitten speciale meters verwerkt. Deze registreren de beweging en de stand waarin het toestel zich bevindt. Deze informatie wordt verwerkt naar aanpassingen in het getoonde beeld. Hierdoor worden bewegingen in real time doorgevoerd, waardoor het lijkt of je je midden in de actie bevindt. Deze techniek wordt ook wel headtracking genoemd.
Open blik op de wereld
De software die wordt toegepast in VR maakt gebruik van 360 graden beeldmateriaal. Zo kun je daadwerkelijk in een omgeving rondkijken, bijvoorbeeld wanneer je een live concert bijwoont of een digitaal warenhuis bezoekt. De beelden in games worden tevens op deze manier nagebootst, waardoor een compleet nieuwe wereld ontstaat.
Dubbel zien
Om een realistisch beeld te krijgen, wordt het beeld van VR in twee delen gesplitst en getoond. Onze ogen registreren dit en onze hersenen voegen dit samen tot één nieuw beeld. Hierdoor ontstaat een ruimtelijk effect. Deze techniek heet stereoscopie en vergt een hoop rekenkracht, waar de smartphone weer om de hoek komt kijken. Samen met de eerdergenoemde sensoren geeft dit een realistisch en vloeiend beeld.
Grenzeloos bereik
De toepassingen van een VR-bril zijn ongekend. Neem de regie in eigen handen in een VR-bioscoop of herbeleef de leukste vakantie herinneringen. Niet alleen bezoek je in één middag de Grand Canyon, het Amazonegebied en bekijk je het uitzicht vanaf het Vrijheidsbeeld: het kent ook een hoop nuttige mogelijkheden. Bijvoorbeeld in het onderwijs of de zorg. Waar wacht je nog op? Zet je VR bril op, doe je oordopjes in (zodat je niemand tot last bent) en beleef VR!
Of VR in de toekomst de nieuwe standaard wordt? De tijd zal het leren.