Lifestyle

6 tips om te minderen met roken

Dion80 views

Iedereen die rookt of een tijd lang gerookt heeft weet het: het valt niet mee om te stoppen. Toch zijn we ons allemaal, ook de rokers, bewust van de schadelijke effecten van roken. Stoppen is echter ook niet zonder ongewenste bijeffecten; vaak komen mensen kilo’s aan nadat ze hun laatste sigaret gedoofd hebben. Een gulden middenweg is het roken minderen. Maar hoe pak je dat succesvol aan, wetende dat je verslaafd bent en een prikkel hebt die je voor je gevoel moet bevredigen? Wij geven 6 tips om te minderen met roken.

Elektronische sigaret

Helemaal stoppen met roken is moeilijk. Minderen als je toch een pakje sigaretten beschikbaar hebt valt ook niet mee, omdat de verleiding er altijd is. Wil je toch wat gezonder bezig zijn voor jezelf en je omstanders en toch de behoefte om te roken kunnen bevredigen, dan kun je voor een elektronische sigaret gaan. Daarmee krijg je geen teer of koolmonoxide binnen, maar wel de gewenste nicotine. Wat je verstookt zijn e-liquids, die je uiteraard vervangt wanneer het op is. Het interessante is dat een eliquid kopen een wereld aan keuze voor je opent, omdat ze in verschillende aroma’s uitgebracht worden. Dit voegt een prettigere smaak toe aan het roken, bijvoorbeeld vanille, aardbei, mint, kauwgom of karamel.

Nicotinepleisters

Je hoort er nooit meer iemand over, maar ze bestaan wel degelijk nog steeds: nicotinepleisters. Vaak hoor je van mensen die ze geprobeerd hebben dat ze niet voldoende opleveren om het stoppen met roken draaglijk te maken. Maar ze zijn niet zonder effect. Daarmee zijn ze juist goed in te zetten wanneer je vooral wilt minderen met roken. Een nicotinepleister kan ervoor zorgen dat de behoefte aan een sigaret minder hevig en minder frequent wordt. Een logisch effect daarvan zou moeten zijn dat je dan ook minder vaak een sigaret opsteekt.

Verwachtingen creëren

We zijn goed in voor onszelf doelen creëren en er niemand over te vertellen, zodat niemand er ons op kan aanspreken als we er niet aan voldoen. Dat is een veilige aanpak, en juist daarom werkt hij ook maar zelden. Daarom moet je mensen om je heen – collega’s, gezin, vrienden, familie – wél laten weten dat je het voornemen hebt om minder te gaan roken. Natuurlijk is het bloedirritant als je erop aangesproken wordt dat je nog net zo veel rookt als voorheen, maar dat is ook precies de reden waarom deze tactiek wél werkt. Op een gegeven moment ben je het gezeur zat en geef je er gehoor aan. Doe je dat niet, dan roep je over jezelf af dat anderen gaan vinden dat je te weinig wilskracht hebt.

Iets doen aan stressfactoren

Roken geeft rust. Daarom steken we graag een sigaretje op wanneer het ons allemaal even teveel wordt. Dat is geen gezonde gewoonte om in stand te houden. Niet alleen omdat het roken ongezond is, maar omdat regelmatige stress ook heel erg slecht voor je is. Het kan leiden tot een burn-out, en daar kan geen pakje sigaretten je tegen beschermen. Pak daarom het probleem bij de wortel aan en doe iets aan hetgeen je stress geeft. Praat met collega’s of leidinggevenden over situaties op het werk die je veel spanning geven, of pak een stressvolle situatie thuis aan door erover te praten en in te grijpen. Dit zal er geheid toe leiden dat je mindere gaat ‘stress-roken’.

Een quotum stellen

Je kunt met jezelf afspreken hoeveel sigaretten je per dag mag roken, maar misschien werkt het zelfs nog wel beter wanneer je dit ook met een ander afspreekt die jou een beetje in de gaten kan houden. Lukt het niet om jezelf te beperken tot een vastgesteld aantal sigaretten per dag, dan kun je het probleem nog aan de kant van de inkoop proberen aan te pakken. Koop per week één pakje sigaretten waar je het de hele week mee moet doen. Zo leer je te doseren.

Een bestemming voor het geld dat je bespaart

Roken kost geld, en het wordt alleen maar duurder. Wanneer je minder gaat roken, houd je geld over dat je ergens anders voor kunt inzetten. Zoek daar een doel voor, en je hebt zo een extra reden om minder geld uit te geven aan sigaretten. Je kunt het opsparen, waarmee je een aardig inzicht krijgt in hoeveel je bespaart. Je kunt ook iets kiezen om het aan uit te geven, bijvoorbeeld aan een vakantie of iets dat je graag zou willen hebben.

Het valt zeker niet mee om wat te doen aan je rookgedrag, maar dat is geen reden om er dan maar niets aan te doen. De bovenstaande tips geven je hopelijk handvaten om in ieder geval minder te gaan roken. Wees er ook vooral trots op als dat lukt.

Leave a Response