AutomotiveSport

Is Zandvoort de juiste locatie voor de Nederlandse GP?

Redactie MannenNieuws897 views
Zandvoort

Het is officieel, het Formule 1 circus keert in 2020 terug in Nederland. Het circuit van Zandvoort zal het toneel zijn voor de Formule 1 coureurs om hun kunstje te vertonen. Veel racefans in Nederland zijn blij met het nieuws over de teruggekeerde “Dutch GP”, echter stellen velen ook hun vraagtekens bij het circuit. Is Zandvoort uiteindelijk wel de juiste keuze? Of hadden ze beter voor het circuit van Assen kunnen kiezen aangezien alles hier een stuk moderner is, zowel de accommodaties als de infrastructuur? 

Aanpassingen Circuit Zandvoort voor huidige F1 wagens

De layout van het circuit van Zandvoort is door de jaren heen al meerdere keren veranderd, om het racen en het inhalen voor de Formule 1 te bevorderen zal er weer het één en ander veranderd moeten worden. Het rechte stuk van het circuit is één van de kortste van alle circuits, wat niet bevorderlijk is voor het inhalen. Ook het is hele circuit nogal smal, wat ook niet goed is sinds de Formule 1 wagens in 2017 een stuk breder zijn geworden. Om deze redenen zal sowieso het rechte stuk 1.5 meter breder worden gemaakt en zal de bocht die het rechte stuk in leidt, aangepast worden zodat de DRS eerder open kan. Er zullen nog meerdere bochten aangepast moeten worden om onder andere ook de veiligheid te vergroten en de knik in de pitstraat wordt weggehaald om snellere pitstops te krijgen. De verwachting is dat de Formule 1 coureurs mogelijk drie pitstops per race gaan maken.

De accommodaties 

Circuit Zandvoort

Zoals eerder genoemd moet de pitstraat aangepast worden, er worden drie pitboxen bijgebouwd en de overige zullen allemaal een make-over krijgen en meerdere meters dieper worden gemaakt. Tegenwoordig nemen teams veel meer materialen mee dan vroeger en die zouden ze in de huidige pitboxen niet kwijt kunnen. Ook al heb je langs het circuit met alle duinen heel veel ‘natuurlijke’ tribunes waar duizenden mensen kunnen plaatsnemen, de hoofdtribune zelf is heel klein. Als je de tribune alleen al vergelijkt met die van de GP in China zal het je opvallen dat er heel weinig plaatsen zijn. De huidige hoofdtribune in Zandvoort heeft plaats voor 2700 toeschouwers, de tribune in China heeft plaats voor 29.000 toeschouwers. Of ze plannen hebben om de hoofdtribune aan te pakken is niet bekend, wel zullen er waarschijnlijk tijdelijke tribunes worden gebouwd op plekken rondom het circuit.

De infrastructuur

Misschien wel het grootste zorgenkindje voor de organisators, de infrastructuur rondom circuit Zandvoort is heel beperkt. Zo heb je in principe maar twee provinciale wegen die naar het circuit lijden, veel te weinig om tijdens een raceweekend alle toeschouwers met de auto te laten komen. Een ander probleem is het treinspoor, in principe zijn er genoeg treinen en machinisten om duizenden mensen te laten vervoeren, echter is er wel een probleem met de stroomtoevoer. Het spoor zal gemoderniseerd moeten worden om een groot aantal treinen te laten rijden. Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws rondom de GP van Nederland of de Formule 1? Kijk dan eens op gptoday.net.

Leave a Response