Automotive

Truckracing verovert de wereld

Dion199 views

Vrachtwagens zijn zo krachtig en mannelijk dat ze soms gewoon MAN op de voorkant zetten. Het is niet gek om als man gefascineerd zijn door deze monsters van voertuigen die met speels gemak een volle dieplader achter zich aan heulen over de wegen. Er zijn genoeg kleine jongens die de smaak al op jonge leeftijd te pakken krijgen en dromen van een leven als vrachtwagenchauffeur. Toch is de romantiek van dat leven beperkt. Je hebt je te houden aan de snelheidslimieten, dus het grootste deel van de tijd rij je uur naar uur gedwee op de rechterbaan naar een bestemming ver weg. Maar er zijn plekken waar er wél alles uit deze brute machines wordt gehaald. Truckracing is vanaf de jaren tachtig gestaag aan het groeien in populariteit, wat zich uit in de oprichting van verenigingen maar bovenal in het ontstaan van gave, jaarlijkse race-evenementen.

Truckracing in en buiten Europa

In Duitsland organiseert de Allgemeine Deutsche Automobil-Club (ADAC) ieder jaar de Mittelrhein Cup, die plaatsvindt op de bekende en beruchte Nürburgring. Ook In het Verenigd Koninkrijk wordt er met trucks geracet. Daar heet de truckracingorganisatie British Truck Racing Association (BTRA), die werd opgericht in 1984. De kampioenschap- en race-evenementen voor trucks worden georganiseerd door de British Automobile Racing Club (BARC). In Nederland hebben we sinds 2016 een nieuwe truckracevereniging: Dutch Truck Racing. Deze vereniging heeft zichzelf ten doel gesteld om de truckracesport te promoten en faciliteren. De leden van de vereniging zijn truckraceteams die meedoen aan het Dutch Truck Racing Championship. In de Verenigde Staten worden verschillende truckraces gehouden, waaronder de Camping World Truck Series. In Zuid-Amerika kan men genieten van de Fórmula-Truck-serie.

FIA European Truck Racing Championship: de zegetocht van Mercedes-Benz

Het European Truck Racing Championship (ETRC) stamt uit 1985, toen nog niemand had kunnen weten dat truckraces zo populair zou worden over de hele wereld. Toen het ETRC startte, werden er drie verschillende categorieën gecreëerd op basis van het gewicht en de cilinderinhoud van de truck: de klassen A, B en C. Vanaf 1994, toen de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) het kampioenschap overnam werden de categorieën omgevormd tot de klassen Super Race Trucks en Race Trucks. Sinds 2006 is het categorieënsysteem afgeschaft en vallen alle deelnemende trucks onder dezelfde categorie. Tot nu toe is het kampioenschap maar liefst dertien keer naar Mercedes-Benz gegaan, die heuse virtuozen achter het stuur plaatsten. Zij wisten een truck met meer dan 1500 pk, geproduceerd door een speciaal geprepareerde standaardmotor, in bedwang te houden. De trucks konden een snelheid van wel 160 km/u halen. Het was daarom ook geen overbodige luxe om de trucks van een professionele veiligheidscabine te voorzien.

Het FIA European Truck Racing Championship vandaag de dag

Vandaag de dag mogen de trucks die deelnemen aan het ETRC over een maximale cilinderinhoud van 13 liter en een maximumvermogen van ‘slechts’ 1100 pk beschikken. De motoren die bij de races gebruikt worden, zijn grotendeels gebaseerd op standaardmotoren. Ze worden aangejaagd door één of twee turbo’s. De organisatie eist dat de teams venturibuizen in het aanzuigtraject gebruiken, om ervoor te zorgen dat de motoren de vereiste prestaties kunnen leveren. Het totale gewicht van iedere deelnemende truck moet tenminste 5300 kilogram bedragen. Drie van de teams die meedoen in de ETRC rijden in een Mercedes-Benz truck.

Africa Eco Race

Als je van brute races houdt, dan houd je ook vast van de Dakar Rally. Helaas wordt deze sinds 2008 niet meer verreden op het oorspronkelijke traject in Noordwest-Afrika, omdat de veiligheid van de deelnemers niet langer gegarandeerd kon worden. Sinds 2009 is er de Africa Eco Race als maatschappelijk verantwoorde opvolger die wél op het originele 6.500 kilometer lange traject van Monaco naar Dakar in Senegal verreden wordt. Aan dit evenement deden bij de meest recente editie veertien trucks mee, waaronder die van het Nederlandse teams Van Velsen Rally Sport. Hun truck wordt liefkozend ‘Het Blauwe Schatje’ genoemd. Geen terrein is natuurlijk uitdagender dan het woestijnzand van de westelijke Sahara, wat deze race bijzonder maakt en daarmee interessant voor de liefhebber van krachtige vrachtwagens. Dat ze racen te midden van auto’s, motoren en quads maakt het extra interessant, omdat het een heuse krachtmeting is waarbij het recht van de sterkste geldt. Een fascinerende race om te volgen.

Leave a Response