Gadgets

Virtual reality nu nog realistischer: voel kou, warmte en pijn!

David43 views

We zijn pas net kennis aan het maken met de mogelijkheden van virtual reality en augmented reality, maar de volgende baanbrekende innovatie dient zich alweer aan: een gevoel van koude, warmte en zelfs pijn tijdens een virtual reality-ervaring!

De innovatie wordt ontwikkeld door het Zuid-Koreaanse Tegway, dat flink aan de weg aan het timmeren is in de virtual reality gaming scene. Hoewel de ontwikkeling nog in de kinderschoenen staat, hebben enkelen de technologie al mogen testen. Het oordeel is unaniem: nu al werkt het verbazingwekkend goed.

Nog realistischer gamen met ThermoReal

De technologie van Tegway draagt de weinig verhullende naam ‘ThermoReal’. ThermoReal werkt met verschillende strips die in een controller verwerkt zitten. Door deze strips loopt een elektrische stroom die razendsnel warmte of koude kan creëren. Loop je in een game door de sneeuw, dan koelen de controllers af tot soms slechts 4 graden. Loop je juist in de woestijn, dan kunnen de controllers tot maar liefst 40 graden opwarmen.

De toepassing is natuurlijk niet alleen geschikt voor het simuleren van weer. Er wordt ook volop geëxperimenteerd met temperatuurwisselingen wanneer er bijvoorbeeld vuur of water in de buurt van de speler komt.

Het meest bijzondere is de pijn die de controller kan genereren. Door warmte en koude naast elkaar voelbaar te maken, ontstaat er het gevoel van een flinke steek of kneep in de huid.

Maar werkt het in de praktijk zoals ze zeggen?

Het klinkt allemaal mooi, maar we zien wel eens vaker dergelijke beloftes niet of nauwelijks uitkomen. Dat lijkt voor de ThermoReal niet te gelden. Bij een technologiebeurs in Shanghai probeerden verschillende journalisten prototypes uit. Zonder uitzondering waren ze eigenlijk allemaal positief verrast over de technologie.

Zo was er een virtual reality-filmpje waarbij iemand langzaam in het ijswater stapte. De koude nam langzaam toe en zelfs het op en neer dobberen in het water was voelbaar als een constant toenemende en afnemende sensatie van kou.

Hetzelfde gebeurde bij een filmpje waarbij een open vlam steeds dichter bij de virtuele hand werd gebracht. De hitte nam steeds verder toe, maar verdween even snel toen de vlam werd verwijderd.

Het is met name de snelheid en precisie waarmee de temperatuurverschillen voelbaar zijn die indrukwekkend is. Een controller die langzaam opwarmt of koud wordt is leuk, maar zal de virtual reality-ervaring niet genoeg kunnen verbeteren voor implementatie in serieuze games. Dat lijkt hier anders te liggen.

Voelen we binnenkort echt de hitte wanneer we in een VR-game door de woestijn lopen?

Wanneer kunnen wij kennis maken met ThermoReal?

Het is de vraag hoe lang het duurt totdat wij zelf kennis mogen maken met de technologie. Het bedrijf dat de ThermoReal ontwikkeld is (vooralsnog) niet gelieerd aan een VR-ontwikkelaar. Dat betekent dat zij afhankelijk zijn van de implementatie van hun technologie in controllers van bijvoorbeeld Xbox of Sony Playstation.

Dat is waarschijnlijk een dure en ingrijpende verandering en de keuze voor het al dan niet toevoegen van de technologie in nieuwe modellen zal niet over één nacht ijs gaan. Dat de prototypes echter al zo goed werken is positief en vergroot de kans aanzienlijk dat de grote spelers in zee gaan met ThermoReal.

Zoals we al vaker hebben gezien is de kans ook aanzienlijk dat het bedrijf achter ThermoReal binnen afzienbare tijd overgenomen gaat worden door bijvoorbeeld HTC (maker HTC Vive bril), Sony (Playstation VR), Facebook (Oculus) of Microsoft (Xbox). Is dit het geval, dan zou het zo maar kunnen dat we binnen één of twee jaar al zelf VR games kunnen spelen die met warmte, koude en pijn nóg realistischer zijn.

 

Foto’s Shutterstock

Leave a Response