Lifestyle

Wanneer schakel je een incassobureau in?

Redactie MannenNieuws29 views
Wanneer schakel je een incassobureau in

Heb jij last van klanten die niet betalen? Je bent niet de enige! Veel zzp’ers, mkb’ers en ondernemers hebben ermee te maken. Tegenwoordig hebben we tal van communicatiemiddelen om niet-betalende klanten te bereiken. Toch is een niet-betaalde factuur soms geen kwestie van vergetelheid, maar bewuste ontwijking. Dit bijvoorbeeld omdat de klant niet kan of niet wil betalen. Gelukkig kun je een incassobureau inschakelen om jouw zuurverdiende centen te incasseren. Maar wanneer is hét moment daar om een incassobureau in de arm te nemen? Je leest er meer over in dit artikel!

Overdenk en overweeg 

Facturen die maar niet betaald worden zijn een hoofdpijndossier. Het najagen ervan kost je veel tijd en energie en vooral ook een hoop frustratie! Daarnaast kunnen gelden die niet zijn verkregen de groei van de eigen onderneming remmen of zelfs het bestaan ervan in gevaar brengen. Als het geld op zich laat wachten, is het immers moeilijk om de eigen rekeningen te betalen of te investeren. 

Ondanks alle frustratie is het belangrijk om niet meteen één dag na het verstrijken van de betalingstermijn een aanmaning van een incassobureau te sturen. Je zet daarmee de verhoudingen op scherp en dit kan de relatie met je klant onder druk zetten. Blijkt dat het enkel gaat om vergetelheid, dan is ingrijpen van een incassobureau een vrije abrupte en minder klantvriendelijke benadering. Denk daarom altijd goed na wie de klant is die niet heeft betaald. Is hij of zij al lang klant en hoe is de communicatie normaliter? Overdenk de situatie en probeer eerst zelf contact op te nemen. Misschien was hij of zij het gewoon vergeten!

Overdenk en overweeg

Eerste stap

Heb je de klant gebeld en/of gemaild en komt er geen gehoor? Dan kun je een aanmaning sturen. Hierin vraag je de klant om alsnog over te gaan tot betaling. Soms is een tweede aanmaning nodig om de betaling succesvol te kunnen innen. Blijft de betaling na de aanmaning(en) alsnog uit, dan kun je een incassobureau inschakelen. Gelukkig zijn er incassobureaus die én daadkrachtig optreden én ondertussen uitermate klantvriendelijk zijn, zodat er geen klantrelaties op het spel staan. Credifin incassobureau bijvoorbeeld, bewijst dat op een vriendelijke en toch heel duidelijke manier van communiceren goed samengaat! 

Actie ondernemen!

Heb je herhaaldelijk gebeld, gemaild en aanmaningen verstuurd, maar blijft de betaling alsmaar uit? Dan is het écht tijd om een incassobureau in te schakelen. Wacht hier niet al te lang mee, immers kunnen openstaande vordering ook verjaren. Mocht dit gebeuren, dan kun je je geld niet meer opeisen. En dan zit je alsnog met de ellende. De wettelijke betalingstermijn bedraagt vijf jaar, dus houd dat in je achterhoofd! 

Wij wensen je alle succes met het innen van jouw gelden! 

Leave a Response