Een week in het leven van Max Verstappen
Het mag hem dit seizoen dan niet bepaald voor de wind gaan, Max Verstappen kan inmiddels al drie jaar niet stuk in Nederland. Op 19-jarige leeftijd is hij al de beste Nederlandse Formule 1 coureur ooit en het zit er dik in dat hij de komende jaren die plek flink gaat verstevigen, om misschien zelfs wereldwijd de beste ooit te worden.
Dat de Formule 1 een verschrikkelijk rijke sport is mag duidelijk zijn. In de kleinere teams zijn het met name de talenten die een flinke pot geld achter zich hebben die de sport in kunnen komen. De coureurs reizen de hele wereld over voor alle Grand Prix en slapen natuurlijk niet in een klein hostel, maar in vijfsterren hotels.
Mannennieuws.nl neemt een kijkje in het leven van Max Verstappen in een week dat er een Grand Prix aankomt.
Maandag – Betrekkelijke vrije tijd
De maandag van een raceweek is voor de meeste coureurs redelijk rustig. Sponsorevenementen worden meestal buiten raceweken gepland, zodat de coureur alle tijd heeft om zich rustig voor te bereiden op een race. Op een typische maandag zullen de meeste coureurs nog even naar de sportschool gaan.
Hier wordt met name de nek getraind, die ontzettend veel te verduren krijgt tijdens een race, met name in bochten. Ook de benen worden goed getraind, want tijdens het remmen moet de coureur met één been meer dan 100 kg wegduwen op een gecontroleerde manier. Max Verstappen heeft thuis een simulator waar hij aardig wat uurtjes op doorbrengt. Dat zal niet anders zijn op een maandag als deze.
Dinsdag – Klaar voor vertrek
Voor de meeste Grand Prix vliegen de coureurs op woensdag in. Dat betekent dat dinsdag in het teken staat van klaarmaken voor vertrek. De nodige spullen worden ingepakt, met name persoonlijke eigendommen. Al het racemateriaal, waaronder het racepak en de helm, komt binnen met de rest van de eigendommen van het team. Verstappen zal dus alleen zijn eigen kleding en spullen meenemen.
Woensdag – Vliegen naar het land van de race
Vaak vliegt een coureur op de woensdag voor de race naar het land waar de race plaatsvindt. Is de race in een ander werelddeel met een groot tijdverschil, dan wordt er soms gekozen voor een vlucht op dinsdag. Is de race echter in dezelfde tijdzone en dichtbij, dan vliegen de meeste coureurs juist donderdag in.
Bij aankomst op de bestemming wordt de coureur opgehaald en naar het hotel gebracht. Hier is een riante suite klaargemaakt die de grootte heeft van een flink appartement. De meeste coureurs hebben specifieke wensen voor de kamer waar uiteraard aan is voldaan voordat hij is aangekomen.
Het team wordt ontmoet en er worden een paar dingen besproken, maar de meer serieuze gesprekken volgen op donderdag.
Donderdag – Inspectie, gesprekken en besprekingen
Donderdag is de dag dat de echte voorbereiding op de race start. De coureur ontmoet het team uitgebreid, waarbij het weekend doorgesproken wordt en de auto uitgebreid wordt nagelopen samen met de coureur. Eventuele problemen worden nu aangekaart, zodat ze nog op tijd aangepakt kunnen worden. Meestal is er op donderdag ook de zogenaamde track walk waarbij de coureur samen met zijn team het circuit te voet verkent.
Op donderdag wordt ook de strategie voor de rest van het weekend besproken. Meerdere scenario’s worden voorbereid waarop de coureur kan terugvallen afhankelijk van wat er gebeurd tijdens de kwalificatie en race.
Na teambesprekingen is er doorgaans en persconferentie, gevolgd door een diner met de sponsoren en/of media. De coureurs zullen op tijd naar bed gaan, omdat de volgende dag de eerste twee trainingen op het programma staan.
Vrijdag – Eerste en tweede vrije training
Vrijdag staat Verstappen op tijd op. Na eventueel een kort bezoek aan de sportschool volgt het ontbijt en de tocht naar het circuit, waar hij rondt acht á negen uur ‘s ochtends aankomt. De laatste dingen worden doorgesproken en er wordt bekeken hoe de vrije trainingen worden ingedeeld. De eerste vrije training is aan het einde van de ochtend, de tweede aan het begin van de middag.
Met name deze twee trainingen worden regelmatig gebruikt voor het doen van metingen en testen van instellingen. Tussendoor is de coureur telkens in gesprek met het team om alle cijfers en prestaties van de wagen door te spreken. Er worden continu aanpassingen gemaakt, zodat de auto optimaal is afgesteld voor het circuit.
‘s Avonds zijn er wederom persconferenties en sponsorverplichtingen. Het verschilt per keer en per coureur hoe lang deze verplichtingen duren.
Zaterdag – Derde vrije training en kwalificatie
Zaterdag is een dag waar het écht om draait voorafgaand aan de race, omdat de laatste training en kwalificatie op deze dag plaatsvinden. Tijdens de derde vrije training wordt er vaak wat meer op de limiet gereden en krijgen buitenstaanders een beter beeld van de verhoudingen tussen de verschillende teams op dit circuit.
Na de laatste vrije training heeft het team ongeveer twee uur de tijd om de laatste aanpassingen te doen en details door te spreken met de coureur. Hierna start de kwalificatie, die in totaal ongeveer een half uur in beslag neemt. Na twee afvalrondes zijn de beste tien coureurs over die strijden om pole position.
Over het algemeen hebben coureurs maar één of twee rondes om een goede tijd in te rijden. Voorafgaand hierin is de zogenaamde out lap waar het circuit vanuit de pitstraat wordt afgereden om vervolgens een volledige ronde te kunnen rijden. In deze ronde worden ook de banden opgewarmd, wat belangrijk is voor de grip. Soms volgt hierna nog een extra trage ronde. Dit kan zijn om de banden beter op te warmen, maar ook om ruimte voor zich te creëren zodat hij de ronde erna hard kan rijden zonder last te hebben van andere coureurs.
Bij een kwalificatie in de top 3 volgt een speciale persconferentie. Later op de dag volgen nog meer persconferenties. De avond eindigt vrij vroeg, zodat de coureur voldoende slaap kan pakken voor de race op zondag.
Zondag – D-day
Zondag is de dag waar het allemaal om draait: de race. De coureur kan enigszins uitslapen, vaak tot een uur of 8 á 9. Dit hangt overigens ook af van de locatie van het hotel. Is dit dicht bij het circuit, dan is er meer tijd. In sommige landen moet er echter wat verder gereisd worden naar het circuit, waardoor hij dus eerder op moet staan.
Na korte sponsorverplichtingen volgt er wederom een briefing met het team, waar voor de laatste keer alles wordt doorgesproken. Ook wordt er hierbij gekeken naar informatie die ze soms van andere teams hebben opgevangen en de weersverwachting. Gaat het bijvoorbeeld onverwacht regenen, dan wordt de strategie hierop aangepast en hangt Max Verstappen alvast de vlag uit.
De pitstraat zit aan het begin van de dag dicht, wat betekent dat er op dit moment niks gedaan kan worden aan de auto’s mocht dat nodig zijn. Na een redelijk gespannen laatste paar uur volgt de driver parade, waarbij de coureurs elk in een oldtimer worden rondgereden over het circuit om de aanwezige toeschouwers te begroeten.
Hierna worden de bolides het circuit opgeduwd. Met speciale hoezen worden de banden warm gehouden. Na het lokale volkslied neemt de coureur plaats in de auto en volgt even later de opwarmronde. Hierin kunnen de coureurs wat warmte in de banden brengen. Er mag niet ingehaald worden.
Nadat alle coureurs weer op hun startplek staan, gaan de lampen aan. Per twee gaan er steeds meer lampen rood branden. Op het moment dat ze allemaal uitgaan is de start en mag het spektakel beginnen.
Hoofdfoto: Nufa Qaiesz / Shutterstock.com
Persconferentie foto: Ev. Safronov / Shutterstock.com
Foto podium: Abdul Razak Latif / Shutterstock.com