Steeds meer jongeren kiezen voor een e-bike
Steeds meer jongeren stappen op de e-bike. Een tijd lang leek deze handige uitvinding vooral besteed aan senioren die wel van toeren houden, maar niet meer in staat zijn om veel te fietsen. Dat imago is de elektrische fiets nu aan het verliezen voor een aanzienlijker hipper imago. Van middelbare scholieren, tot werkenden en gepensioneerden, vele doelgroepen laten zich tegenwoordig motorisch aandrijven op de fiets. Eigenlijk is het hebben van een elektrische fiets alleen maar iets geworden om jaloers op te zijn.
E-bikes van Sparta
De topproducent van e-bikes is Sparta, een bedrijf dat altijd al het alleenrecht leek te hebben op motorisch aangedreven fietsen. Al voor het tweede jaar op rij werd een e-bike van Sparta verkozen tot de beste e-bike van het jaar. Ditmaal gaat het om de Sparta M8b die tot e-bike van het jaar 2019 gekozen is. Een fiets waarvan de jury vindt dat hij met zijn eigentijdse ontwerp fris en elegant is, dat je ermee gezien mag worden en zeer goede rijeigenschappen heeft.
E-bike: de duurzame keuze
De meest voorname reden voor jongeren om de e-bike te omarmen, is het duurzame aspect. In tegenstelling tot de auto en de scooter of brommer is de elektrische fiets nauwelijks belastend voor het milieu. Dat hangt natuurlijk een beetje af van wat voor stroom je gebruikt om de accu op te laden, maar het feit is dat de e-bike geen gassen uitstoot en ook nog eens een stuk minder herrie maakt. Parkeren is ook nog eens gratis in de meeste gevallen, wat je van de auto niet kunt zeggen. In het geval van de scooter of brommer zijn de mogelijkheden voor het stallen vaak beperkt, en dat gaat in de toekomst alleen maar meer zo zijn. Met het oog op het instellen van strenge milieuzones in het komende decennium is de elektrische fiets ook nog eens op die manier een duurzame keuze: ook over een tijdje mag je er nog het centrum van een stad mee in.
Geen brandstofkosten
Hoewel de uitstoot onderdeel van het duurzaamheidsargument is, is het gebruik van fossiele brandstoffen natuurlijk ook een kostenpost die je simpelweg niet hebt bij de elektrische fiets. Naast het onderhoud, wat aanzienlijk minder kost dan bij een auto en waarschijnlijk ook wel wat minder dan bij een scooter, betaal je alleen voor de stroom die je nodig hebt om de accu op te laden. Wat bij een standaard e-bike niet hoeft maar wel verstandig is, is het afsluiten van een verzekering voor diefstal. Ze worden helaas nog wel eens gejat. Fabrikanten proberen dit middels innovatieve ontwikkelingen tegen te gaan, getuige bijvoorbeeld de smart e-bikes van Sparta. Ga je voor een high speed e-bike, dan gelden dezelfde regels als voor een brommer, en zijn een helm en een WA-verzekering verplicht.
Gezonder naar het werk op de e-bike
De trend is ook merkbaar in het woon-werkverkeer. Natuurlijk laat niemand de auto staan ten faveure van e-bike als je tientallen kilometers moet reizen om op je werk te komen, maar daar waar het werk redelijkerwijs wel binnen de actieradius ligt kiezen ook steeds meer jongere mensen voor dit vervoersmiddel. De e-bike is natuurlijk een gezondere keuze, omdat er in veel gevallen nog wel een beetje bij moet trappen. Daarnaast heb je natuurlijk de keuze om géén gebruik te maken van de motoraandrijving en gewoon op de ouderwetse manier te fietsen.
De infrastructuur wordt steeds beter
Ook in de infrastructuur wordt steeds meer rekening gehouden met de e-bike. Snelfietspaden schieten links en rechts uit de grond om langere afstanden zo comfortabel mogelijk te maken voor de fietsen. Zo werd rondom Nijmegen het Rijn-Waalpad naar Arnhem aangelegd, en staat het volbrengen van een kilometerslang snelfietspad van de Zuid-Gelderse stad naar het Brabantse Cuijk ook op de agenda. Het is een ontwikkeling die bij fietsland Nederland past: de fietser gaat meer en meer prioriteit krijgen. De keerzijde daarvan is mogelijk ongemak voor de autorijder, die wellicht in steden minder de ruimte krijgt.
E-bike testen
De elektrische fiets blijft een prijzige aankoop, wat de e-bike testen voordat je hem aanschaft des te belangrijker maken. Een fiets moet immers comfortabel zijn en bij je passen, en dat geldt net zo goed voor de e-bike. Ook om goed idee te krijgen van de actieradius van de elektrische fiets, is een flinke testrit een goed idee. De kans is wel dat je dan ook meteen verkocht bent, want er is natuurlijk wel een reden dat zoveel mensen de e-bike – ook jongeren dus – omarmd hebben. Misschien ben jij wel de volgende. En daar hoef je je dan helemaal niet voor te schamen.